• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Representasjon av islam : en lærebok analyse om islam i religionsfaget

Ali, Adam
Master thesis
Thumbnail
View/Open
5599 Ali, Adam.pdf (677.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2825238
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1096]
Abstract
Denne studien tar har tatt sikte på å undersøke hvordan religionen islam har blitt fremstilt i to utvalgte lærebøker: «KRLE-boka 8-10» - som er en lærebok i religionsfaget på ungdomsskolen, og «Tro og tanke» - som elever på videregående skole bruker.

Min problemstilling for studien er:

- Hvordan fremstilles islam i to utvalgte lærebøker i religionsfaget?

For å avgrense ytterligere, har oppgaven to forskningsspørsmål:

1. Hvordan kommer religiøs tro og praksis i islam til syne i disse to bøkene?

2. Hvordan presenteres kontroversielle temaer i islam i disse to lærebøkene med henblikk i billedbruk og tekstplass i kapittelet?

I forhold til islams tro og praksis, har jeg benyttet meg av Ninian Smarts dimensjonsmodell for å undersøke i hvilken grad hans syv dimensjoner av religion er å spore i kapitlet om islam. Her fant jeg ut at samtlige dimensjoner, i varierende grad, er implementert i kapitlet. Jeg har også undersøkt hvordan konfliktperspektiver – representert gjennom kontroversielle temaer som terror og ytterliggående grupperinger i islam har fått plass i lærebøkene. Den ene læreboka, «Tro og tanke» har i større grad skrevet om og avbildet elementer ved islam som enten er kontroversielt eller utenfor majoritetsmuslimenes mening og opinion. En slik fremstilling, var savnet mer i «KRLE-boka 8-10», for her var det ikke mye konfliktperspektiver eller utfordrende sider ved religionen tatt opp. Kanskje skyldes dette fordi førstnevnte boka er skrevet for elever på slutten av videregående skole, men «KRLE-boka 8-10» - som tittelen tilsier – er beregnet for både 8., 9. og 10. trinns elever.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit