• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undervisning om dåp til ungdom : en analyse og drøfting av utvalgte konfirmantbøker

Baroi, Jan Gräf
Master thesis
Thumbnail
View/Open
4001_Baroi, Jan Gräf.pdf (714.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2770118
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1071]
Abstract
I denne masteravhandlingen undersøker jeg to aktuelle konfirmantbøker som blir brukt i Den norske kirke (heretter avkortet Dnk) med henblikk på hva de formidler om dåpen. Med det mener jeg hvilke aspekter ved en luthersk dåpsteologi som vektlegges og om dette innholdet knyttes til ungdommers livssituasjon.

I teoridelen presenterer jeg blant annet luthersk dåpsteologi hos Harald Hegstad og Trond Skard Dokka og definerer noen aspekter ved denne dåpsteologien som jeg videre vil bruke som analysekategorier i analysedelen, disse er «dåp og frelse», «dåp og tro», «dåp og de udøpte», «dåp og skapelse», «dåp og tradisjon» og «dåp som sakrament». (Her tilføyes det en ny kategori etter hvert som hovedsakelig vokser frem fra materialet.) Jeg presenterer samtidig Ole Jacob Madsen sin forskning blant unge mennesker ifra boken Generasjon prestasjon. Dette er grunnlaget for å kunne forstå ungdommers livssituasjon, som innholdet i konfirmantbøkene skal knyttes til.

Metodisk benytter jeg meg i analysedelen av Carl-Henric Grenholms substansielle idéanalyse. Analysen resulterer blant annet i at det vokser frem en ny analysekategori fra materialet nemlig «dåp og tilhørighet» som er den kategorien som vektlegges mest i begge konfirmantbøker, både som analysekategori og med henblikk på hvor mye den relateres til ungdommers livssituasjon. Analysen viser også at andre aspekter ved luthersk dåpsteologi fra teoridelen ikke blir vektlagt like mye og heller ikke relateres like mye til ungdommers livssituasjon.

I drøftingsdelen diskuterer jeg resultatene fra analysen ved å starte med en innledende påstand «Tilhørighet fremfor frelse?». Jeg tar utgangspunkt i fire av analysekategoriene som skiller seg ut og er på hver sin måte til stede i konfirmantbøkene. Den ene dominerer i bøkene: «dåp og tilhørighet», den andre forklares lite i bøkene: «dåp og frelse» og de to siste knyttes ikke til ungdommers livssituasjon i konfirmantbøkene: «dåp og de udøpte» og «dåp som sakrament».

Et sentralt argument i denne drøftingsdelen vedrører betydningen av tilhørighet for unge mennesker, og hvor store konsekvenser det får om man enten blir støttet, akseptert og kan være som man er eller om det ikke er tilfelle. Gjennom å holde denne innsikten sammen med noen tradisjonelle elementer i luthersk dåpsteologi, argumenterer jeg for en vektlegging av tilhørighet som aspekt ved luthersk dåpsteologi.

Jeg avslutter avhandlingen med å nevne noen punkter i luthersk dåpsteologi som jeg, på bakgrunn av min drøfting, mener det er gode grunner for å ha med i fremtidig konfirmantlitteratur.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit