Mening som mestring under pandemi : drøfting av meningsteori som del av en mestringsprosess under covid-19 pandemien
Abstract
I denne avhandlingen drøftes det hvorvidt mening i livet kan ansees som del av mestring i møte med krise. Det blir tatt utgangspunkt i Tatjana Schnells meningsteori om kilder til mening i livet (Schnell, 2021). Koronapandemien blir brukt som kontekst, og er eksempel på utløsende krise for mestringsprosessen. Det blir lagt vekt på religion og spiritualitet som kilder til mening i mestringsprosessen. Av mestringsteori blir Kenneth I. Pargament sin teori brukt (Pargament, 1997). Det er blitt gitt tilgang til forskerne Lars Johan Danbolt og Gry Stålsett sin kvantitative undersøkelse «Livsmening og Mental Mestring Under Koronakrisen» (2020).
Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan kilder til mening i livet ansees som en del av en mestringsprosess i møte med koronapandemien?
Det blir brukt både kvalitativ og kvantitativ metode vist gjennom to analyser: En analyse av «Livsmening og Mental Mestring Under Koronakrisen», og en komparativ analyse av Schnells meningsteori og Pargaments mestringsteori.
På bakgrunn av analysene kan man si at mening kan forstås som mestring, og er derfor en videre forståelse av Schnells meningsteori. Dette er basert på sammenligningen gjort mellom Schnells teori og Pargaments teori, men og den kvantitative analysen som viser at meningsfullhet kan fungere som buffer mot negativ psykisk velvære. Religion og spiritualitet er gode indikatorer på dette. De to kildene til mening kan forstås som ressurser i et orienteringssystem i mestringsprosessen.