• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mening som mestring under pandemi : drøfting av meningsteori som del av en mestringsprosess under covid-19 pandemien

Volden, Christian
Master thesis
Thumbnail
Åpne
6514_Volden, Christian.pdf (1.237Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2734552
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteravhandlinger / Master theses [1046]
Sammendrag
I denne avhandlingen drøftes det hvorvidt mening i livet kan ansees som del av mestring i møte med krise. Det blir tatt utgangspunkt i Tatjana Schnells meningsteori om kilder til mening i livet (Schnell, 2021). Koronapandemien blir brukt som kontekst, og er eksempel på utløsende krise for mestringsprosessen. Det blir lagt vekt på religion og spiritualitet som kilder til mening i mestringsprosessen. Av mestringsteori blir Kenneth I. Pargament sin teori brukt (Pargament, 1997). Det er blitt gitt tilgang til forskerne Lars Johan Danbolt og Gry Stålsett sin kvantitative undersøkelse «Livsmening og Mental Mestring Under Koronakrisen» (2020).

Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan kilder til mening i livet ansees som en del av en mestringsprosess i møte med koronapandemien?

Det blir brukt både kvalitativ og kvantitativ metode vist gjennom to analyser: En analyse av «Livsmening og Mental Mestring Under Koronakrisen», og en komparativ analyse av Schnells meningsteori og Pargaments mestringsteori.

På bakgrunn av analysene kan man si at mening kan forstås som mestring, og er derfor en videre forståelse av Schnells meningsteori. Dette er basert på sammenligningen gjort mellom Schnells teori og Pargaments teori, men og den kvantitative analysen som viser at meningsfullhet kan fungere som buffer mot negativ psykisk velvære. Religion og spiritualitet er gode indikatorer på dette. De to kildene til mening kan forstås som ressurser i et orienteringssystem i mestringsprosessen.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit