• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Frelsesteologi i konfirmantundervisning : en analyse av konfirmantlærerveiledninger med henblikk på forsoningsmodeller : hvordan kan frelsesteologi yte ressurser for konfirmanters livstolkning?

Håland, Mirjam
Master thesis
Thumbnail
View/Open
6506_Håland, Mirjam.pdf (672.1Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2734482
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1323]
Abstract
I denne masteravhandlingen undersøker jeg hvordan frelsesteologien kan yte ressurser for konfirmanters livstolkning i dag. Dette gjør jeg ved å analysere fire ulike lærerveiledninger som brukes i forbindelse med konfirmantundervisning i Den norske kirke, ved hjelp av hermeneutisk tekstanalyse. Jeg bruker Ted Peters` forsoningsmodeller som analysekategorier, og analyserer lærerveiledningene for å se hvilke perspektiver fra disse forsoningsmodellene som er vektlagt. Min analyse viser at det er tre av Peters seks forsoningsmodeller som blir særlig vektlagt i lærerveiledningene: eksempelmodellen, seierherremodellen og satisfaksjonsmodellen.

Videre utgjør også Peder Gravems livstolkningsbegrep en sentral del av avhandlingens teoretiske rammeverk. Hans arbeidsdefinisjon av livstolkning lyder: «Livstolkning er at vi prøver å finne mening i vår erfaring av livet og verden.»1 På bakgrunn av denne definisjonen analyserer jeg også lærerveiledningene med tanke på hvordan perspektiv fra forsoningsmodellene relateres til ungdommers livserfaring.

I drøftingen diskuterer jeg hvordan forsoningsmodellene som blir vektlagt kan yte ressurser for livstolkning. Dette gjør jeg ved å drøfte hvordan ulike perspektiv fra forsoningsmodellene kan knyttes til ungdommers erfaring av livet. Her viser jeg hvilke perspektiv som potensielt kan yte ressurser for livstolkning, og hvilke perspektiv som kan være vanskelig å relatere seg til.

Videre drøfter jeg hvordan man i konfirmantundervisningen bør forholde seg til de problematiske og uforståelige sidene ved fortolkninger av Jesu død og oppstandelse. Jeg konkluderer med at å formidle korset som mysterium har potensiale til å yte ressurser for konfirmanters livstolkning. Dette tar høyde for bibelens mangfoldige forståelse av Jesu død og oppstandelse, i tillegg til at det kommuniserer at Jesu død og oppstandelse ikke er noe den menneskelige tanke fullt ut kan forstå. Korset presentert som mysterium gir også konfirmanter mulighet til å selv vektlegge det motivet på Jesu død og oppstandelse som de finner mest mening i.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit