Konfirmantenes eller kirkens arena? : en analyse av tilnærminger til kristen etikk i lokale konfirmantplaner
Abstract
Oppgavens hovedproblemstilling er: Hvilke tilnærminger til kristen etikk kommer til uttrykk i lokale konfirmantplaner i Den norske kirke? For å undersøke hovedproblemstillingen, er den brutt ned til to underproblemstillinger. Den første underproblemstillingen er: Hvilke syn på kristen etikk kommer til uttrykk i lokale konfirmantplaner? Den andre underproblemstillingen er: Hvilke begrensninger og muligheter ligger i konfirmantplaners tilnærming til kristen etikk? For å søke å finne svar på disse spørsmålene, er det gjort en forenklet dokumentanalyse og en tematisk analyse av lokale konfirmantplaner i fire menigheter i Den norske kirke.
Oppgaven er i hovedsak teoretisk, med en kvalitativ dokumentanalyse og teoridrevet tematisk analyse. Oppgaven har teoretisk utgangspunkt i tre hovedsyn på kristen etikk. I oppgaven analyserer og drøfter jeg innholdet i konfirmantplanene med hensyn til kristen etikk.
I dokumentanalysen har jeg funnet tre typer innhold med relevans for kristen etikk i lokale konfirmantplaner: kirkens læringsmål, redskaper og metoder, og konfirmantenes tro og liv. I den teoridrevne tematiske analysen har jeg funnet tre tilnærminger til kristen etikk i lokale konfirmantplaner: Kristne verdier, anvendt etikk og etikk i praksis. Innenfor alle tre tilnærminger fant jeg eksempler på det jeg har kalt etikk ovenfra, allmenn etikk og etikk nedenfra.
I oppgaven peker jeg på muligheter for at konfirmasjonen i større grad kan være en felles arena der representanter for kirken og konfirmantene skaper kunnskapen og meningen sammen.