• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sivilreligion i Obamas tid : i hvilken grad benyttet og endret Obama sivilreligion i politiske-religiøse diskurser i Amerika?

Østby, Anders
Master thesis
Thumbnail
Åpne
3521 Østby, Anders.pdf (1.617Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677248
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteravhandlinger / Master theses [1046]
Sammendrag
Obama har aktualisert religionens rolle i amerikansk politisk retorikk. Målet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt Robert Bellahs og Philip Gorskis teori om sivilreligion kan benyttes for å forstå religionens plass i den offentlige sfæren under Obama, og i hvilken grad teorien kan gi en bedre forståelse for Obamas religiøse og politiske diskurs under hans presidentperiode. Problemstillingen min består av to spørsmål:

1. I hvilken grad kan man benytte teorier om sivilreligion for å forstå Obamas politiske-religiøse diskurser?

2. Og hvordan har den politiske-religiøse diskursen endret seg i kontrast fra tidligere presidenter?

For å svare på problemstillingen har jeg valgt å benytte meg av kritisk diskursanalyse som metode. Av teoretisk innhold har jeg valgt å fokusere på Robert Bellahs fortolkning av sivilreligionsbegrepet. For å forstå begrepet ut ifra en samtidskontekst har jeg valgt å også benytte meg av Philip Gorskis reaktualisering og nyfortolkning av begrepet.

Min hypotese er at sivilreligion kan knyttes opp mot, og til en viss grad, brukes som et hjelpemiddel for å forstå den religiøs-politiske diskursen under Obamas presidentperiode mellom 2008-2016. Samtidig er det viktig å adressere kritikken som har blitt rettet mot sivilreligionsbegrepet. Enkelte vil hevde at begrepet er for normativt og mislykkes i dens oppgave å appellere til alle, mens andre vil påstå at begrepet er for deskriptivt og bør ikke appelleres til i det hele tatt. I denne oppgaven er jeg oppmerksom på kritikken som er blitt rettet opp mot sivilreligion, men anerkjenner samtidig begrepets relevans for forståelsen av utviklingen i den politisk-religiøse diskursen i USA.

Jeg vil argumentere for at funnene som er gjort i denne oppgaven viser hvordan Obama benyttet seg av sivilreligiøse forestillinger i talene sine, og endret den politiske-religiøse diskursen til fordel for en bredere og mer samlende sivilreligion enn sine forgjengere. Ved å distansere seg fra George W. Bush’s religiøse-nasjonalistiske verdensbilde og manikeiske forestillinger, utvidet Obama den amerikanske sivilreligionen til å være mer inkluderende – gjennom å appellere til sivilreligiøse dyder og verdier.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit