Religionsutøvelse på skolen : en kvalitativ undersøkelse av muslimske elevers religionsutøvelse i norsk skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2673963Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne avhandlingen undersøker jeg hvordan religion utøves på skolen og hvordan skolen kan imøtekomme dette. Oppgavens problemstilling lyder: Hvordan erfarer og praktiserer et utvalg muslimske ungdommer religionsutøvelse på skolen, og hvordan kan skolen imøtekomme disse ungdommenes behov for trospraksis?
I teorikapittelet tar jeg i bruk litteratur om religionsfrihet, religionsbegrepet, skolens mandat og ulike problemstillinger forbundet med hvordan skoler regulerer religionsfriheten i praksis. Metodisk baserer oppgaven seg på to semistrukturerte gruppeintervjuer med henholdsvis fire muslimske gutter og tre muslimske jenter fra ulike skoler i og omkring Oslo. I intervjuene diskuteres ungdommenes forhold til religion. Vi snakker blant annet om hvordan de praktiserer sin religion i hverdagen, hvilke behov de har for religionsutøvelse på skolen og om deres religiøsitet møter på utfordringer.
Ungdommene har religiøse behov knyttet opp mot bønn, faste, matvaner, bekledning og avhold. De opplever at skolenes reaksjoner på disse praksisene er varierende. I noen kontekster erfarer elevene aksept og tilpasninger. I andre situasjoner opplever de motstand og begrensninger. I lys av disse funnene drøfter jeg hvordan skolen kan imøtekomme ungdommenes behov for trosutøvelse i tråd med de føringer som foreligger. God kommunikasjon, mer kunnskap og et større mangfold blant lærere vil heve kvaliteten, men ikke være nok til å sikre systematikk i skolenes tilnærming til religionsutøvelse. Skolene trenger i tillegg tydeligere rammer for hvordan de skal tolke og oppfylle elevenes rettigheter hva gjelder religionsfrihet.