• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Jeg må jo snakke ærlig og ekte med dem om hvordan livet er, og ikke er» : en empirisk undersøkelse av hvordan kateketer behandler syndstematikken i konfirmasjonsundervisning, ut fra et dialogisk perspektiv

Fidjeland, Inger Lise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
4002_Fidjeland, Inger Lise.pdf (1.392Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2611141
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Problemstillingen for denne avhandlingen er: "Hvordan konstitueres syndstematikken i konfirmasjonsundervisning?". For å finne ut av dette har jeg arbeidet med to del-problemstillinger:

A: Hvilke faktorer konstituerer syndsundervisningen?

B: På hvilken måte er syndsundervisningen dialogisk?

Jeg ønsket å finne ut av hvordan kateketer snakker om syndstematikken i konfirmasjonsundervisning, og hva som er med på å påvirke måten syndstematikken omtales i undervisning. Denne avhandlingen er basert på empirisk forskning, og datamaterialet består av kvalitative intervjuer med seks kateketer. Gjennom intervjuene har disse kateketene blant annet svart på spørsmål om hvordan de behandler syndstematikken i konfirmasjonsundervisning, hvordan de oppfatter konfirmantenes forhold til syndstematikken, og hvilke tanker og erfaringer de har med å snakke om syndstematikken i denne settingen.

Jeg arbeider ut fra et religionspedagogisk perspektiv, og drøfter funnene fra det empiriske materialet opp mot Dialogismen. Dialogismen framstiller dialogen som tilnærming til læring, og dette innebærer at dialogen blir stedet der mening konstrueres i et sosialt samspill. Jeg drøfter, på bakgrunn av denne teorien, hvordan undervisningen om syndstematikken kan ses på som en dialog, samt hvilke faktorer som er med på å forme det som kommer fram gjennom dialogen.

Jeg konkluderer med at kateketenes oppfattelse av hvem konfirmantene er, samt hvordan de forstår konteksten, er avgjørende for hvordan de konstruerer mening rundt syndstematikken. Jeg konkluderer også med at mangelen på en dialogisk tilnærming til undervisningen, skaper store begrensninger og utfordringer i søken etter en måte å snakke meningsfullt om syndstematikken på.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit