• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kristen tro, kristne verdier/allmenne verdier og kristen etikk: I hvilken grad og på hvilken måte betyr kristen tro, kristne verdier, allmenne verdier og kristen etikk noe for en kristen toppidrettsutøver?

Solberg, Joachim Krokvik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH505-5013-Solberg.pdf (714.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2501996
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Problemstillingen i min masteroppgave lyder som følgende: I hvilken grad og på hvilken måte betyr kristen tro, kristne verdier, allmenne verdier og kristen etikk noe for en kristen toppidrettsutøver?

I min masteroppgave har jeg skrevet et teorikapittel om idrett og religion. Videre har jeg skrevet et teorikapittel der kristen tro, kristen etikk og kristne verdier/allmenne verdier inngår som sentrale elementer. I min oppgave har benyttet kvalitativ metode. Jeg har benyttet semistrukturert livsverdenintervju i forskningsintervjuene mine.

Jeg har kommet frem til disse konklusjonene i oppgaven min:1.Kristne toppidrettsutøvere opplever tro og fellesskap som viktige verdier mens de konkurrerer. 2.Kristne toppidrettsutøvere ønsker/ønsket å prestere godt mens de drev/driver med toppidrett. Likevel er det kanskje enda viktigere at konkurransene foregår på en fair måte. Mine informanter sier at Gud vil elske dem uansett, noe de innrømmer er enda viktigere for dem enn å vinne viktige idrettskonkurranser som EM, VM og OL.3.Mine informanter har et behov for å tilhøre både et idrettsmiljø, men også et kristent miljø utenfor idretten. Bønn og kristent fellesskap er av stor betydning for mine informanter. 4.Et annet inntrykk jeg fikk gjennom forskningsintervjuene var at mine informanter i stor grad vektlegger en sunn livsstil og flere av dem poengterer at alkohol og toppidrett ikke hører sammen. 5. Arbeidet med kvalitativ metode har vært lærerikt for meg i arbeidet med denne oppgaven og jeg har fått en økt forståelse av betydningen av kompetanse på dette feltet for at man som forsker skal være i stand til å finne relevant data som kan være med på å gi gode svar på problemstilingen(e) i en masteroppgave.

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Eit vindauge til kristen tru i mellomalderen : kristen tru i mellomalderen sett gjennom Kvinnherad kyrkje 

    Toskedal, Ingvild (Master thesis, 2012-09-18)
    Ved å ta utgangspunkt i Kvinnherad kyrkja kan eg kombinera kyrkjehistorie med lokalhistorie og meir allmenn historie, og målet mitt er at eg gjennom denne kyrkja og historia rundt ho, vil få eit blikk inn i kva menneska ...
  • Lederidentitet eller kristen identitet? Ja takk – begge deler : hva kjennetegner kristen ledertrening? 

    Myklebust, Anne Karen (Master thesis, 2016-08-08)
  • Speiderledere og kristen undervisning : en fokusgruppestudie om speiderlederes refleksjoner over kristen undervisning i Metodistkirkens speiderkorps 

    Svanberg, Atle (Master thesis, 2013-05-28)
    The problem question of this master thesis is: what reflections do scout leaders in the United Methodist Church scout movement in Norway have on Christian education of scouts? The problem question is investigated ...

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit