Økonomisk Empowerment: Et casestudie av kurset «økonomisk empowerment», der det offentlige og Frelsesarmeen samarbeider i bekjempelsen av fattigdom
Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt i Frelsesarmeen Halden/Tistedal sitt kurs «økonomisk empowerment». Problemstillingen er: På hvilke måter kan kurset «Økonomisk Empowerment» være et bidrag til det offentlige for å bekjempe fattigdom i Halden og samtidig svare til Frelsesarmeens diakoniforståelse? Dette er en casestudie med dokumentanalyse som fokuserer på hvordan dette kurset kan være med på å bekjempe fattigdom ved hjelp av empowerment og diakoni. Jeg har sett på teori om empowerment, fattigdom i Norge og Diakoni i den Lutherske tradisjon, Metodistkirken og Frelsesarmeen. Jeg har brukt fire spørsmål i analysen av datakildene fra kurset for å besvare problemstillingen. 1) Hvilke deler av teorien om fattigdom svarer kurset på? 2) Hvilke elementer av empowerment kan jeg finne i kurset som er viktig i forhold til bekjempelse av fattigdom? 3) Hvilke elementer av empowerment kan jeg finne i kurset som er viktig i forhold til Frelsesarmeens diakoniforståelse? 4) Hva gjør dette kurset til diakoni? Gjennom analysen og drøftingen har jeg funnet at et samarbeid mellom det offentlige og Frelsesarmeen kan være med å bekjempe fattigdom i Halden uten at noen av dem mister sitt oppdrag.