• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gudstjenestens deltagere og teaterets publikum. Gudstjenesteerfaringer forstått i lys av teaterteori: Hvordan oppleves det å delta i gudstjenesten i Den norske kirke? Kan teaterteori benyttes som et redskap for å belyse publikums opplevelse av gudstjenesten?

Leikvoll, Solveig Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5040-1807-Leikvoll-navn.pdf (1.786Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2432801
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [786]
Abstract
Denne oppgaven er en avhandling i faget: kirkelig undervisning. Oppgavens tittel er: Gudstjenestens deltagere og teaterets publikum. Gudstjenesteerfaringer forstått i lys av teaterteori. Underspørsmålene er: Hvordan oppleves det å delta i gudstjenesten i Den norske kirke? Kan teaterteori benyttes som et redskap for å belyse publikums opplevelse av gudstjenesten? Jeg bruker teaterteori som hovedredskap i belysningen av temaet. Men også teori om gudstjenesten. Jeg vil presisere at oppgavens tyngdepunkt ligger i teoribehandlingen av stoffet. Som kateket og pedagog er jeg interessert å arbeide med å lage bedre gudstjenester. Ved å føre sammen teaterteori med gudstjenesteteori, vil jeg kunne vise at kunnskap om teater kan være et nyttig redskap. Videre presenterer jeg en spørreundersøkelse hvor jeg har spurt til sammen 379 personer om deres forhold til gudstjenesten og dens ulike deler. For å få bedre oversikt over variablene har jeg satt disse inn i ulike kategorier. Disse kategoriene har jeg videreført inn i oppgavens diskusjon. Her forsøker jeg å koble sammen en del av teorien til noen av undersøkelsens resultater. Som en konklusjon mener jeg å finne at i teaterteori er et godt redskap arbeidet med å utvikle gudstjenestenesten. Teaterteorien bidrar med å stille spørsmål som: skal alle delta i en gudstjeneste, hvordan drive godt regiarbeid, hvordan tenker man om produksjonssiden av gudstjenesten? Jeg vil også løfte fram gudstjenestekritikk, målgruppetenkning og dermed også kommunikasjonen med

publikum/forsamlingen. Måten gudstjenesten feires på forteller også om troen. Derfor er det viktig å hele tiden arbeide med å utvikle gudstjenesten, slik at flest mulig både forstår språket og kjenner seg velkommen og inkludert.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit