Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolter, Julianne
dc.date.accessioned2016-08-09T10:52:49Z
dc.date.available2016-08-09T10:52:49Z
dc.date.issued2016-08-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398408
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen er en kvalitativ analyse av tre av lærebøkene brukt i fager religion og etikk i den norske skolen i dag. Analysen går inn i hvordan lærebøkene fremstiller religiøs individualisering, og det overordnede forskningsspørsmålet lyder som følger: I hvilken grad vises den religiøse individualiseringen i de ulike lærebøkene i faget religion og etikk i den videregående skole? Analysen retter seg i stor grad mot bøkenes brødtekst og gir et innblikk i hvordan elevene lærer om religiøs individualisering. Lærebøkene er ment som et verktøy og hjelpemiddel for både lærere og elever, og forskning viser at lærebøkene i stor grad styrer undervisningen og planleggingen av den. Når det gjelder teoretiske perspektiver går avhandlingen inn i sekularisering samt religiøs individualisering. Avhandlingen forsøker å belyse en form for endring i synet på religiøst liv, og presenterer Davies teori om ”beliveing without belonging”, samt Henriksens retradisjonalisering, før det presenteres en kritisk stemme som oppfatter det økte fokuset på religiøs individualisering som konstruert. Studien konkluderer med at de tre utvalgte lærebøkene tar opp ulike fenomener ved den religiøse individualiseringen, og gir dermed en noe ulik fremstilling av tematikken. Det viser seg også at de nyeste lærebøkene har et økt fokus på religiøs individualisering, noe som viser til at lærebokforfatterne muligens følger endringen i det religiøse forskningsfeltet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectlærebøkernb_NO
dc.subjectreligionnb_NO
dc.subjectEtikknb_NO
dc.subjectvideregående skolernb_NO
dc.titleReligiøs individualisering i dagens læreverk : en kvalitativ innholdsanalyse av lærebøkenes fremstilling av religiøs individualiseringnb_NO
dc.title.alternativeReligious individualization - an analysis of textbooksnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150nb_NO
dc.source.pagenumber52 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel