Religiøs individualisering i dagens læreverk : en kvalitativ innholdsanalyse av lærebøkenes fremstilling av religiøs individualisering
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2398408Utgivelsesdato
2016-08-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteravhandlingen er en kvalitativ analyse av tre av lærebøkene brukt i fager religion
og etikk i den norske skolen i dag. Analysen går inn i hvordan lærebøkene fremstiller religiøs
individualisering, og det overordnede forskningsspørsmålet lyder som følger: I
hvilken
grad
vises
den
religiøse
individualiseringen
i
de
ulike
lærebøkene
i
faget
religion
og
etikk
i
den
videregående
skole?
Analysen
retter
seg
i
stor
grad
mot
bøkenes
brødtekst
og
gir
et
innblikk
i
hvordan
elevene
lærer
om
religiøs
individualisering.
Lærebøkene
er
ment
som
et
verktøy
og
hjelpemiddel
for
både
lærere
og
elever,
og
forskning
viser
at
lærebøkene
i
stor
grad
styrer
undervisningen
og
planleggingen
av
den.
Når
det
gjelder
teoretiske
perspektiver
går
avhandlingen
inn
i
sekularisering
samt
religiøs
individualisering.
Avhandlingen
forsøker
å
belyse
en
form
for
endring
i
synet
på
religiøst
liv,
og
presenterer
Davies
teori
om
”beliveing
without
belonging”,
samt
Henriksens
retradisjonalisering,
før
det
presenteres
en
kritisk
stemme
som
oppfatter
det
økte
fokuset
på
religiøs
individualisering
som
konstruert.
Studien
konkluderer
med
at
de
tre
utvalgte
lærebøkene
tar
opp
ulike
fenomener
ved
den
religiøse
individualiseringen,
og
gir
dermed
en
noe
ulik
fremstilling
av
tematikken.
Det
viser
seg
også
at
de
nyeste
lærebøkene
har
et
økt
fokus
på
religiøs
individualisering,
noe
som
viser
til
at
lærebokforfatterne
muligens
følger
endringen
i
det
religiøse
forskningsfeltet.