Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Martin Dale
dc.date.accessioned2016-08-08T11:57:15Z
dc.date.available2016-08-08T11:57:15Z
dc.date.issued2016-08-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398175
dc.description.abstractDenne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg lærere å undervise om islam i lys av den negative fremstillingen av islam i media? For å finne svaret på dette, har det blitt brukt kvalitative intervjuer med seks lærere. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan mine informanter opplever å undervise om et tema som er sterkt omdiskutert i den offentlige debatten og hvordan dette kan komme til uttrykk i klasserommet. Det har likevel vært informantenes opplevelser som har hatt størst tyngde i denne studien, fremfor mediebildets fremstilling av islam. Et gjennomgående trekk fra intervjuene har vært at informantene ofte har sett det problematisk å undervise om islam. Dette har i hovedsak ikke vært knyttet til islamsk dogmatikk og lære, men til andre ytterkanter av islam, som ekstremisme, terrorisme og stigmatisering. Et funn gjort på bakgrunn av dette har vært at elevene kan ha vanskeligheter for å skille mellom slike begreper som ligner på hverandre, men som har helt ulik betydning. Dette har vist seg å kunne bli problematisk for diskusjon i klasserommet, eller i den offentlige debatten når man ikke klarer å skille mellom begreper som islam, islamsk, islamistisk, ekstremistisk, muslim eller muslimsk. En annen tendens har vært at informantene ofte inntar en forsvarsposisjon i møte med elevenes negativt rettede utsagn, som kan ha sin begrunnelse i lærerens bevissthet om de overordnede målene skolen har som institusjon, utrykt i den generelle læreplanen. Den aktuelle problematikken kan ses i lys av mediebildets fremstilling av islam, hvor informantene forteller at de opplever at både de selv og elevene blir påvirket av mediebildets negative fremstilling av islam. Informantene har uttrykt at den aktuelle problematikken har vært knyttet til både kommentarfeltdebatter, overskrifter og generell nyhetsdekning. Det er derfor tydelig at den rådende negativt ladde mediediskursen også tas i bruk i klasserommet, og blir gjenstand for stadige avbrytelser og ufruktbare diskusjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectislamnb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectKRLE-fagetnb_NO
dc.titleIslamundervisning i skolen : en kvalitativ studie av et utvalg læreres opplevelse av å undervise om islamnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science, religious history: 153nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumberVIII, 70 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel