Islamundervisning i skolen : en kvalitativ studie av et utvalg læreres opplevelse av å undervise om islam
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2398175Utgivelsesdato
2016-08-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever et
utvalg lærere å undervise om islam i lys av den negative fremstillingen av islam i media? For
å finne svaret på dette, har det blitt brukt kvalitative intervjuer med seks lærere. Hensikten
med oppgaven er å finne ut hvordan mine informanter opplever å undervise om et tema som
er sterkt omdiskutert i den offentlige debatten og hvordan dette kan komme til uttrykk i
klasserommet. Det har likevel vært informantenes opplevelser som har hatt størst tyngde i
denne studien, fremfor mediebildets fremstilling av islam.
Et gjennomgående trekk fra intervjuene har vært at informantene ofte har sett det
problematisk å undervise om islam. Dette har i hovedsak ikke vært knyttet til islamsk
dogmatikk og lære, men til andre ytterkanter av islam, som ekstremisme, terrorisme og
stigmatisering. Et funn gjort på bakgrunn av dette har vært at elevene kan ha vanskeligheter
for å skille mellom slike begreper som ligner på hverandre, men som har helt ulik betydning.
Dette har vist seg å kunne bli problematisk for diskusjon i klasserommet, eller i den offentlige
debatten når man ikke klarer å skille mellom begreper som islam, islamsk, islamistisk,
ekstremistisk, muslim eller muslimsk. En annen tendens har vært at informantene ofte inntar
en forsvarsposisjon i møte med elevenes negativt rettede utsagn, som kan ha sin begrunnelse i
lærerens bevissthet om de overordnede målene skolen har som institusjon, utrykt i den
generelle læreplanen.
Den aktuelle problematikken kan ses i lys av mediebildets fremstilling av islam, hvor
informantene forteller at de opplever at både de selv og elevene blir påvirket av mediebildets
negative fremstilling av islam. Informantene har uttrykt at den aktuelle problematikken har
vært knyttet til både kommentarfeltdebatter, overskrifter og generell nyhetsdekning. Det er
derfor tydelig at den rådende negativt ladde mediediskursen også tas i bruk i klasserommet,
og blir gjenstand for stadige avbrytelser og ufruktbare diskusjoner.