• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Islamundervisning i skolen : en kvalitativ studie av et utvalg læreres opplevelse av å undervise om islam

Olsen, Martin Dale
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5055-kand-nr-2107-masteravh-Olsen-navn.pdf (570.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2398175
Date
2016-08-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever et

utvalg lærere å undervise om islam i lys av den negative fremstillingen av islam i media? For

å finne svaret på dette, har det blitt brukt kvalitative intervjuer med seks lærere. Hensikten

med oppgaven er å finne ut hvordan mine informanter opplever å undervise om et tema som

er sterkt omdiskutert i den offentlige debatten og hvordan dette kan komme til uttrykk i

klasserommet. Det har likevel vært informantenes opplevelser som har hatt størst tyngde i

denne studien, fremfor mediebildets fremstilling av islam.

Et gjennomgående trekk fra intervjuene har vært at informantene ofte har sett det

problematisk å undervise om islam. Dette har i hovedsak ikke vært knyttet til islamsk

dogmatikk og lære, men til andre ytterkanter av islam, som ekstremisme, terrorisme og

stigmatisering. Et funn gjort på bakgrunn av dette har vært at elevene kan ha vanskeligheter

for å skille mellom slike begreper som ligner på hverandre, men som har helt ulik betydning.

Dette har vist seg å kunne bli problematisk for diskusjon i klasserommet, eller i den offentlige

debatten når man ikke klarer å skille mellom begreper som islam, islamsk, islamistisk,

ekstremistisk, muslim eller muslimsk. En annen tendens har vært at informantene ofte inntar

en forsvarsposisjon i møte med elevenes negativt rettede utsagn, som kan ha sin begrunnelse i

lærerens bevissthet om de overordnede målene skolen har som institusjon, utrykt i den

generelle læreplanen.

Den aktuelle problematikken kan ses i lys av mediebildets fremstilling av islam, hvor

informantene forteller at de opplever at både de selv og elevene blir påvirket av mediebildets

negative fremstilling av islam. Informantene har uttrykt at den aktuelle problematikken har

vært knyttet til både kommentarfeltdebatter, overskrifter og generell nyhetsdekning. Det er

derfor tydelig at den rådende negativt ladde mediediskursen også tas i bruk i klasserommet,

og blir gjenstand for stadige avbrytelser og ufruktbare diskusjoner.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit