Bare barn er barn : en analyse av perspektiver på barn og barndom i Den norske kirkes Trosopplæringsplan
Abstract
Hvordan forstås barnet i Plan for trosopplæring i Den norske kirke?
For å besvare denne problemstillingen, vil jeg utforske følgende spørsmål:
- Hvordan defineres barn i Trosopplæringsplanen?
- Hvordan forstås barndom og barns egenskaper i Trosopplæringsplanen?
- Hvordan forstås undervisning for barn i Trosopplæringsplanen?
I denne oppgaven benytter jeg begrepet kirke om Den norske kirke, dersom ikke annet presiseres. Trosopplæringsplanen er et organisasjonsdokument for hele Den norske kirke, og det vil være unaturlig å begrense dette begrepet til kun å gjelde spesielle deler av Den norske kirkes organisasjon.
Planen bærer preg av meningsforskjeller som til tider kan være vanskelig å forene. Dette er en analyse av teori og dokument som ikke kan erstatte møte med de virkelige barna. Jeg håper denne avhandlingen kan bidra til fortsatt refleksjon over måten kirken møter barna på. Når alt kommer til alt handler diakoni om møte mellom mennesker. Og barna er like viktige for kirken som oss voksne.