Kanonisering i det 4. århundret. Gi en fremstilling av Lee Martin McDonald og David Brakkes narrativer angående forholdet mellom Eusebius' inndeling av autoritative skrifter og Athanasius kanonliste, og kritisk drøfte noen momenter i disse narrativene
Abstract
I
denne
avhandlingen
vil
jeg
derfor
se
nærmere
på
kanoniseringen
av
NT
i
første
del
av
det
4.
århundre
med
følgende
problemstilling:
Gi
en
fremstilling
av
Lee
Martin
McDonald
og
David
Brakkes
narrativer
angående
forholdet
mellom
Eusebius’
inndeling
av
autoritative
skrifter
og
Athanasius
kanonliste,
og
kritisk
drøfte
noen
momenter
i
disse
narrativene.
Jeg
vil
svare
på
problemstillingen
ved
å
begynne
med
å
skissere
deler
av
debatten
rundt
kanoniseringen
av
NT
de
siste
100
år,
for
på
den
måten
å
få
løftet
opp
noen
viktige
avklaringer
rundt
kanonbegrepet.
Det
finnes
flere
gode
fremstillinger
av
denne
debatten,
men
har
jeg
valgt
å
ta
utgangspunkt
i
John
Bartons
framstilling,
fordi
det
han
vektlegger
i
sin
fremstilling
gir
en
god
bakgrunn
for
å
presentere
både
McDonald
og
Brakkes
narrativer.
Deretter
vil
jeg
gi
en
presentasjon
av
de
to
narrativene.
Det
kan
virke
som
om
presentasjonen
er
vektlagt
til
fordel
for
Brakke
siden
hans
narrativ
presenteres
over
flere
sider
enn
McDonald.
Det
har
ikke
vært
hensikten.
McDonald
står
i
tradisjonen
til
det
som
er
blitt
redegjort
for
gjennom
Barton,
og
der
hvor
McDonald
har
eventuelle
avvik
fra
denne
tradisjonen
eller
har
relevant
stoff
i
forhold
til
problemstillingen,
vil
det
selvsagt
bli
presentert
under
presentasjonen
av
McDonald
i
1.4.
I
forbindelse
med
presentasjonen
av
Brakkes
narrativ
vil
jeg
også
komme
med
kritikk
av
hans
narrativ
og
motsvar
til
kritikken,
for
å
vise
at
narrativen
er
en
seriøs
utfordrer
til
den
tradisjonelle
oppfatningen.
Kapittel
2
vil
bli
viet
til
Eusebius
Kirkehistorie,
hvor
han
presenterer
inndelingen
av
autoritative
bøker.
Hensikten
med
dette
kapittelet
blir
å
se
på
egenarten
til
Eusebius’
verk
og
se
om
inndelingen
Eusebius
gir
vitner
om
en
akademisk
kanontype,
slik
Brakke
forstår
det.
I
kapittel
3.1
og
3.2
skal
vi
vurdere
deler
av
McDondalds
narrativ
ved
å
se
nærmere
på
to
underliggende
premisser
i
hans
påstand
om
at
Eusebius
indeling
av
skrifter
påvirker
kanonlistene
etter
hans
tid.
I
slutten
av
kapittel
3
skal
jeg
sammenlikne
de
to
listenes
bruk
av
troens
regel
som
et
kriterium
for
kanonisitet