Når elever møter døden. Utfordringer for skolen i møte med ulike sider ved døden og den sorgprosessen elevene har i den forbindelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/1909785Utgivelsesdato
2015-10-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg problematikken rundt elever som møter døden i ulike sammenhenger og utfordringer for skolen i møte med ulike sider ved døden og den sorgprosessen elevene går igjennom. I den forbindelse tar den også for seg ulike sider av døden og hvordan vi håndterer den, og hvilke tradisjoner vi har, sett i et historisk – og sosiokulturelt perspektiv. Dette som et grunnlag for synet vi har på døden i dag og med hovedfokus på hvordan vi i skolen håndterer og veileder elever som er i en sorgprosess.
Etiske og religiøse sider ved ulike syn på døden og et liv etter døden, vil også bli presentert, som en bakgrunn for hvordan vi i skolen bør tenke på hvordan elever opplever sorg ved dødsfall på ulikt vis. I delen om skolen vil jeg blant annet se på skolen som institusjon og lærerens rolle i forhold til elever og hvordan vi håndterere sorg. Avslutningsvis vil jeg se på hvordan en ideell skole burde være etter min mening.