dc.contributor.author | Midtsund, Mona | |
dc.date.accessioned | 2015-10-02T08:39:55Z | |
dc.date.available | 2015-10-02T08:39:55Z | |
dc.date.issued | 2015-10-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/1909785 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg problematikken rundt elever som møter døden i ulike sammenhenger og utfordringer for skolen i møte med ulike sider ved døden og den sorgprosessen elevene går igjennom. I den forbindelse tar den også for seg ulike sider av døden og hvordan vi håndterer den, og hvilke tradisjoner vi har, sett i et historisk – og sosiokulturelt perspektiv. Dette som et grunnlag for synet vi har på døden i dag og med hovedfokus på hvordan vi i skolen håndterer og veileder elever som er i en sorgprosess.
Etiske og religiøse sider ved ulike syn på døden og et liv etter døden, vil også bli presentert, som en bakgrunn for hvordan vi i skolen bør tenke på hvordan elever opplever sorg ved dødsfall på ulikt vis. I delen om skolen vil jeg blant annet se på skolen som institusjon og lærerens rolle i forhold til elever og hvordan vi håndterere sorg. Avslutningsvis vil jeg se på hvordan en ideell skole burde være etter min mening. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | døden | nb_NO |
dc.subject | sorg | nb_NO |
dc.subject | skolen | nb_NO |
dc.title | Når elever møter døden. Utfordringer for skolen i møte med ulike sider ved døden og den sorgprosessen elevene har i den forbindelse | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 121 | nb_NO |