"Det viktigste er at vi tror på nokka-" : hva tenker ungdom i dag om Gud og religion i kontekst av konfirmasjonsundervisning i kirken?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161341Utgivelsesdato
2013-05-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg ønsker gjennom denne studien å få mer innsikt i hva ungdommer som velger å
konfirmere seg i kirken tenker om Gud og religion og min problemstilling er:
Hva tenker ungdom i dag om Gud og religion i kontekst av konfirmasjonsundervisning i
kirken?I Norge har vi i forhold til mange andre land, en høy prosent av ungdomskullene som velger
å konfirmere seg i kirken.
I møte med kirkens konfirmasjonsundervisning har disse
ungdommene med seg ulik bagasje. Med et stort antall konfirmanter, er det derfor en stor
ufordring å ha en undervisning som møter den enkelte konfirmant der de er i livet.
Konfirmantene er oppvokst i et samfunn som mange beskriver som et postmoderne,
pluralistisk mediesamfunn. Samfunnet er preget av mange endringer både i hjem, skole og
samfunnsliv. Øia og Fauske beskriver to ulike syn på virkningene av disse endringene for
oppvekstvilkårene for barn og unge i sin bok ”Oppvekst i Norge”:
”Mange mener at de endringene som har skjedd, er så raske, omfattende og
grunnleggende at vi befinner oss i en helt ny historisk epoke. Barn og unge blir i dag
voksne på helt nye måter, slik at overleverte erfaringer og sannheter fra foreldre og
andre voksenpersoner har liten verdi. Ny teknologi, nye levemåter, ideer og
forestillinger gjør at vi kan snakke om et historisk brud. Andre legger vekt på at sjøl
om sosiale, kulturelle og teknologiske endringer skjer raskt, er det også mye som
vedvarer. Det er noen trekk ved oppveksten som er relativt stabile, og som bidrar til å
binde generasjonene sammen og skape kontinuitet” (Øia og Fauske 2010:13).
Selv om en vurderer endringenes betydning ulikt, er det enighet om at store endringer skjer.
Dette er endringer som også påvirker de religiøse og livssynsmessige områdene i livet, både
på det kognitive og erfaringsmessige plan. Jeg stiller da spørsmål ved om trosopplæring, og
spesielt i denne sammenheng konfirmasjonsundervisningen i kirken, henger med i
endringene som skjer i oppvekstvilkårene for barn og ungdommer i Norge. Gir kirken en
konfirmasjonsundervisning som oppleves aktuell og møter den ungdommenes spørsmål og
tanker, eller bommer undervisningen fordi konfirmantene ikke er der kirken forutsetter at
de er?