Det hellige i kunsten : en analyse av Harriet Backers malerier "Altergang i Stange kirke" og "Barnedåp i Tanum kirke"
Abstract
Jeg har stoppet opp ved en fremragende norsk maler, Harriet Backer, som blir ansett som en brobygger mellom realismen og mer moderne retninger på 1900-tallet. Hun har ved sine malerier Altergang i Stange kirke og Barnedåp i Tanum kirke gitt uttrykk for kirkelige handlinger og sentrale ritualer som Kunnskapsløftet nevner som mål for opplæringen. Samtidig vil hellighetsbegrepet kunne drøftes ut fra disse malerier uavhengig av malerens intensjoner med dem. En bakenforliggende tanke vil være at disse maleriene vil kunne være nyttige i skolens undervisning, selv om dette tema i seg selv ikke tas opp til drøfting.
Med bakgrunn i de forannevnte betraktninger ønsker jeg med utgangspunkt i Harriet Backers malerier Altergang i Stange kirke og Barnedåp i Tanum kirke å belyse hvordan disse malerier uttrykker det hellige. Som hovedspørsmål har jeg derfor valgt: Hvordan kommer det hellige til uttrykk i Harriet Backer sine malerier Altergang i Stange kirke og Barnedåp i Tanum kirke?