Familiegudstjeneste - eller barnegudstjeneste : gudstjenesten som intergenerasjonell arena
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161279Utgivelsesdato
2013-05-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er gudstjenesten som intergenerasjonell arena. Med intergenerasjonell arena mener jeg en arena der flere generasjoner deltar sammen. Jeg er på leting etter gudstjenester som er en god intergenerasjonell arena der flere generasjoner deltar sammen som likeverdige deltakere.
Gudstjenester som ikke er spesielt tilpasset barn eller spesielt tilpasset voksne,
men et sted der man kan delta sammen og involveres i det som skjer.
Problemstilling for oppgaven er derfor: Hvordan kan barn og voksne feire
gudstjeneste sammen? Jeg håper at jeg gjennom min søken etter svar på dette
kan finne gode eksempler på hvordan man lager gudstjenester som blir en god
intergenerasjonell arena.
Videre har jeg tre forskningsspørsmål som utgangspunkt for mine empiriske
undersøkelser i menighetene:
1. Har liturgen et mål for gudstjenesten? Hvem planlegger liturgen
gudstjenesten for?
2. I hvilken grad involveres barn og voksne i gudstjenesten? Har deres
deltakelse i gudstjenesten samme status?
3. Hvilke deler av gudstjenesten blir et tredje ledd der både barn og voksne
involveres sammen? Rettes gudstjenesten hovedsakelig mot voksne eller
mot barn?
For å finne svar på disse spørsmålene, har jeg brukt følgende metoder:
• Intervju med liturg i forkant av gudstjenesten.
• Observasjon av gudstjenesten.
• Spørreundersøkelse blant voksne som var til stede på gudstjenesten.