Var graven tom? En vurdering av Richard Carriers argumentasjon mot Jesu Kristi legemlige oppstandelse
Abstract
I avhandlingen vil jeg fokusere på spørsmålet om Jesu grav var tom. Carrier nevner nemlig i
sin argumentasjon mot Jesu Kristi oppstandelse to hovedargumenter for at Jesu grav aldri
var tom. For det første påstår Carrier at en legemlig oppstandelse aldri fant sted da Jesus ble
reist opp fra de døde. I følge Carrier trodde ikke Paulus og de første kristne på en legemlig
oppstandelse, men derimot på en to-kropps oppstandelse. Jesu sjel eller åndelige kropp ble i
oppstandelsen skilt fra den legemlige kroppen og siden kledd i en ny og himmelsk kropp.
Den gamle ble liggende igjen i graven. For det andre påstår Carrier at beretningen om den
tomme graven ikke var de første kristnes opprinnelige tro, men har mye senere kommet til
kom en oppdiktet legende, først sett hos evangeliet etter Markus. Siden har den på tilfeldig
og underfullt vis ble den senere ble allmenn godkjent som historisk sannhet.
Med dette som grunnlag vil jeg fokusere denne oppgaven om følgende
hovedproblemstilling: Var graven tom? En vurdering av Richard Carriers kritikk av Jesu
Kristi oppstandelse fra de døde.I avhandlingen vil jeg fokusere på spørsmålet om Jesu grav var tom. Carrier nevner nemlig i
sin argumentasjon mot Jesu Kristi oppstandelse to hovedargumenter for at Jesu grav aldri
var tom. For det første påstår Carrier at en legemlig oppstandelse aldri fant sted da Jesus ble
reist opp fra de døde. I følge Carrier trodde ikke Paulus og de første kristne på en legemlig
oppstandelse, men derimot på en to-kropps oppstandelse. Jesu sjel eller åndelige kropp ble i
oppstandelsen skilt fra den legemlige kroppen og siden kledd i en ny og himmelsk kropp.
Den gamle ble liggende igjen i graven. For det andre påstår Carrier at beretningen om den