PALS og identitet : en presentasjon og kritisk analyse av PALS-programmet i forhold til identitetsdannelse
Abstract
PALS-programmet utgjør en overbyggende modell som har implikasjoner på alle
skolens arenaer. Metoder og praksis som ligger innbakt i modellen kan være
utgangspunkt for diskusjoner blant pedagoger, foresatte og i samfunnet generelt når
det gjelder bl. a. belønningssystemet. Bokstavene i PALS henspiller på ordene positiv
atferd, læringsstøttende systemer i skolen. I den amerikanske versjonen ligger det
også et ordspill i pals,- kompiser. PALS-programmet måler sin suksess gjennom
registrering av problematferd og konstatering av reduksjon av denne. I tillegg skal
programmet være læringsstøttende. Dersom programmet har innvirkning på elevers
atferd, må det være av interesse å se om det også har innvirkning på deres identitet.
Identitetsperspektivet handler om grunnleggende aspekter ved det å være menneske.
Dannelsesperspektivet angir en hovedretning for skolens arbeid med elever.
Temaet for min oppgave hentes i dette området hvor PALS-programmets praksis
møter en av skolens hovedanliggender,- dannelse, identitetsutvikling. Jeg vil
gjennomføre min undersøkelse ved å undersøke hvordan skolens oppdrag er utformet.
I tillegg vil jeg undersøke hva som ligger i begrepet identitet og hvordan identitet
dannes. Gjennom studium av PALS-programmets utforming vil jeg undersøke
hvordan dette henger sammen med identitetsdannelse.