• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PALS og identitet : en presentasjon og kritisk analyse av PALS-programmet i forhold til identitetsdannelse

Røger, Dorrith Harestad
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH505-kand-nr-105-Masteravhandling-navn.pdf (317.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/161161
Date
2012-10-30
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1046]
Abstract
PALS-programmet utgjør en overbyggende modell som har implikasjoner på alle

skolens arenaer. Metoder og praksis som ligger innbakt i modellen kan være

utgangspunkt for diskusjoner blant pedagoger, foresatte og i samfunnet generelt når

det gjelder bl. a. belønningssystemet. Bokstavene i PALS henspiller på ordene positiv

atferd, læringsstøttende systemer i skolen. I den amerikanske versjonen ligger det

også et ordspill i pals,- kompiser. PALS-programmet måler sin suksess gjennom

registrering av problematferd og konstatering av reduksjon av denne. I tillegg skal

programmet være læringsstøttende. Dersom programmet har innvirkning på elevers

atferd, må det være av interesse å se om det også har innvirkning på deres identitet.

Identitetsperspektivet handler om grunnleggende aspekter ved det å være menneske.

Dannelsesperspektivet angir en hovedretning for skolens arbeid med elever.

Temaet for min oppgave hentes i dette området hvor PALS-programmets praksis

møter en av skolens hovedanliggender,- dannelse, identitetsutvikling. Jeg vil

gjennomføre min undersøkelse ved å undersøke hvordan skolens oppdrag er utformet.

I tillegg vil jeg undersøke hva som ligger i begrepet identitet og hvordan identitet

dannes. Gjennom studium av PALS-programmets utforming vil jeg undersøke

hvordan dette henger sammen med identitetsdannelse.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit