dc.contributor.author | Røger, Dorrith Harestad | |
dc.date.accessioned | 2012-10-30T12:46:39Z | |
dc.date.available | 2012-10-30T12:46:39Z | |
dc.date.issued | 2012-10-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/161161 | |
dc.description.abstract | PALS-programmet utgjør en overbyggende modell som har implikasjoner på alle
skolens arenaer. Metoder og praksis som ligger innbakt i modellen kan være
utgangspunkt for diskusjoner blant pedagoger, foresatte og i samfunnet generelt når
det gjelder bl. a. belønningssystemet. Bokstavene i PALS henspiller på ordene positiv
atferd, læringsstøttende systemer i skolen. I den amerikanske versjonen ligger det
også et ordspill i pals,- kompiser. PALS-programmet måler sin suksess gjennom
registrering av problematferd og konstatering av reduksjon av denne. I tillegg skal
programmet være læringsstøttende. Dersom programmet har innvirkning på elevers
atferd, må det være av interesse å se om det også har innvirkning på deres identitet.
Identitetsperspektivet handler om grunnleggende aspekter ved det å være menneske.
Dannelsesperspektivet angir en hovedretning for skolens arbeid med elever.
Temaet for min oppgave hentes i dette området hvor PALS-programmets praksis
møter en av skolens hovedanliggender,- dannelse, identitetsutvikling. Jeg vil
gjennomføre min undersøkelse ved å undersøke hvordan skolens oppdrag er utformet.
I tillegg vil jeg undersøke hva som ligger i begrepet identitet og hvordan identitet
dannes. Gjennom studium av PALS-programmets utforming vil jeg undersøke
hvordan dette henger sammen med identitetsdannelse. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | PALS | no_NO |
dc.subject | Identitet | no_NO |
dc.subject | skolen | no_NO |
dc.subject | Identitetsdannelse | no_NO |
dc.title | PALS og identitet : en presentasjon og kritisk analyse av PALS-programmet i forhold til identitetsdannelse | no_NO |
dc.title.alternative | PALS and Identity. A presentation and analysis of the PALS program in relation to identity formation. | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 79 | no_NO |