Hvordan forstår trosopplæreren sårbar ungdom og hvilke følger får dette for utformingen av trosopplæringen?
Abstract
Denne
oppgaven
har
fått
følgende
problemstilling:
Hvordan
forstår
trosopplæreren
sårbar
ungdom
og
hvilke
følger
får
dette
for
utformingen
av
trosopplæringen?
Med
sårbar
ungdom
mener
jeg
i
denne
sammenheng
ungdom
som
lever
i
en
vanskelig
hjemmesituasjon
eller
har
sosiale,
psykiske
eller
kognitive
vansker.
Spesifiseringen
av
hva
jeg
i
denne
oppgaven
mener
med
sårbar
ungdom,
er
hentet
fra
trosopplæringsplanen,
side
18.
Når
det
gjelder
begrepet
sårbar,
kan
det
diskuteres
hvorvidt
dette
er
det
beste
begrepet
å
bruke.
Vi
er
alle
sårbare
mennesker,
i
en
eller
annen
forstand.
Like
fullt
kan
det
kanskje
kalles
spesielt
sårbart
med
ungdom
i
utfordrende
situasjoner
som
beskrevet
ovenfor.
Vi
bør
like
fullt
være
oppmerksom
på
hva
begrepene
vi
benytter
oss
av,
rommer
og
ikke
rommer.
Torborg
Aalen
Leenderts
beskriver
i
sin
bok
Når
glassflaten
brister
(2005:17-‐18)
nettopp
sårbarheten
som
en
av
barneegenskapene
–
en
av
de
viktige
egenskapene
vi
er
født
med,
men
som
underveis
i
livet
forstyrres.
Hun
beskriver
her
sårbarheten
som
avkleddhet,
og
det
å
være
i
kontakt
med
sitt
sanne
selv.
Hun
mener
sårbarheten
er
den
egenskapen
som
mer
enn
noen
annen
hjelper
oss
til
å
bevare
vår
menneskelighet.