Gudstjenesten - "et sted å være, et sted å lære" : en studie av hvordan noen gudstjenesteledere lar barn delta
Abstract
Min overordnede problemstilling er:
Hva karakteriserer en gudstjeneste som inngår i trosopplæringen for barn?
Jeg vil drøfte denne problemstillingen på bakgrunn av en empirisk studie i tre menigheter i Den norske kirke. Mine informanter tilhører ulike profesjoner, men jeg har valgt å kalle dem gudstjenesteledere, for å tydeliggjøre at det er de som leder og har hovedansvar for planlegging og gjennomføring av gudstjenesten.
Følgende delproblemstillinger vil bli drøftet for å belyse avhandlingens problemstilling:
1) Hvordan tenker gudstjenesteledere om barns læring - teologisk og pedagogisk?
2) I hvilken grad tilrettelegges det for barns deltakelse, og hvilken plass tildeles barn?
3) Hvordan ser gudstjenestelederne på behovet for kunnskap, eller det jeg har kalt å utvikle ”informert praksis”?
4) Hva bør karakterisere en gudstjeneste som inngår i trosopplæringen, for at det skal være læring?