En analyse av læringssyn i faglitteraturen som omhandler konfirmasjonsarbeid
Spesialavhandling
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/160942Utgivelsesdato
2012-03-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Læringsteorier er, og har alltid vært, mye diskutert. Hvordan lærer vi, hva er læring
og hvordan foregår en læringsprosess? At det er viktig at kirken driver opplæring i
tro, bør alle være enige i. Kirken er kalt til å spre budskapet, og med Den norske
kirkes satsing på trosopplæringsreformen har læring i forhold til ungdom blitt et av
hovedmålene. I 2008 ble 66,2 % av 15-åringene i Norge konfirmert i Den norske
kirke.1 Flere undersøkelser, og min egen erfaring, viser at svært mange ungdommer
endrer sitt syn til kirke og tro gjennom konfirmasjonstiden. Uansett hvordan man
forstår begrepet læring, vil det være et sentralt tema i møte med konfirmasjonstiden.
Blant de som driver konfirmasjonsarbeid er det uten tvil mange forskjellige
læringsteorier tilstede, både bevisst og ubevisst. Forståelse av læringsteorier bør prege
hva, og hvordan, man tenker om konfirmasjon. Konfirmasjon har vært gjennom store
forandringer, både når det gjelder form og formål, og det er derfor grunn til å stille
spørsmål ved hva slags læringssyn som dominerer i faglitteraturen vi finner om
konfirmasjon, gjennom de siste ti årene.