Paulus i lærebøker : representasjon av Paulus liv og virke i grunnskolens læreverk
Abstract
Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan presenteres Paulus, hans person, misjon og teologi i KRLE-fagets lærebøker og digitale ressurser i grunnskolen i dag. Bakgrunnen for valg av problemstilling er basert på egen erfaring fra læreryrket og inspirasjon fra studiet denne masteren er et resultat av. I tillegg er dette et tema som er lite forsket på og vil være et viktig bidrag til fagfeltet. Hensikten med studien er å belyse hvordan Paulus liv og virke presenteres i lærebøker som er i bruk i dagens grunnskole.
Avhandlingens datamateriale består av lærebøker og digitale plattformer. Alle er knytet til grunnskolens KRLE-fag og tiltenkt 5-10. årstrinn. For å besvare problemstillingen har det blitt brukt en kvalitativ innholdsanalyse. Kategoriene i analysen har blitt til ved abduktiv metode og består av teoretiske og empiriske perspektiver. Det teoretiske rammeverket til avhandlingen er todelt. Først teori om Paulus liv og virke, deretter teori som belyser virkningshistorien til materiale.
Studien synliggjør noen viktige funn knyttet til temaet. Det er relativt for fremstillinger som er direkte feil, eller står i spenning til teorien. Derimot er mye av materialet fremstilt ensidig og tidvis mangelfullt. Mye av Paulus liv og virke presenteres uten å ta høyde for ulike perspektivene innen tematikken. En del av materialet presenteres uten å forklare det ytterligere, og savner en fyldigere teoretisk tyngde. Flere av representasjonene av Paulus er anakronistiske og tar ikke tilstrekkelig høyde for tiden det er fra, og hvordan det historisk er anvendt. Det fremkom også at det er et stort kjønnsfokus, og likestilling er viktige temaer i flere av læreverkene. Likestilling får et uforholdsmessig stort fokus, med en beskrivelse og anvendelse av dette som ikke er i tråd med Paulusforskning eller hvordan likestilling tradisjonelt er forstått i forhold til Paulus brev og teologi.