• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kjønn på timeplanen : en diskursiv analyse av debatten om temaet kjønn i skolen

Eiken, Emilie Nancy
Master thesis
Thumbnail
View/Open
5507 Eiken, Emilie Nancy.pdf (825.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3145313
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1323]
Abstract
I denne oppgaven utforskes diskurser som er til stede i religiøses ytringsrom om temaet kjønn i skolen.

Ved bruk av kjønnsteori presenterer jeg en skisse av hvordan begrepet kjønn har blitt forstått historisk i vesten og andre deler av verden. Sentrale begreper i denne fremstillingen er ettkjønnsmodellen og tokjønnsmodellen fra Thomas Laqueur. For å identifisere og undersøke diskursene tar jeg utgangspunkt i to diskursteoretikere: Michel Foucaults teoretiske perspektiver på diskurs, makt og kjønn, samt Judith Butlers diskursive kjønnsteorier om performativitet og heteronormativitet. Analysen bygger på Iver B. Neumanns diskursteoretiske rammeverk. Oppgaven vil også metodisk anvende Chantal Mouffe sine idéer om diskursiv politikk og hegemoni.

Den diskursive analysen er delt inn i det jeg kaller for frontstage og backstage. Frontstage er funn fra den religiøse diskursen i offentlige rom og tar utgangspunkt i norske redaksjonelle aviser. Backstage er datamaterialet fra mer lukkede rom og anvender den religiøse foreldreorganisasjonen Foreldre.net som døråpner for dypere undersøkelse av diskursen.

Gjennom analysen av de religiøst begrunnede innleggene oppdaget jeg tre sentrale representasjoner: ideologi, vitenskap og fritak. Disse representerer det jeg argumenterer for er et bibelfundamentalistisk virkelighetsbilde av kjønn i skolen. Representasjonen utfordrer en allerede utsatt og diskriminert gruppe, nemlig seksuelle minoriteter. Den religiøse diskursen anser den skeive organisasjonen FRI og Rosa kompetanse som antagonist. I forlengelsen av dette er også FN en del av fiendebildet. Organisasjonen FRI blir ansett som en stor trussel mot kristne grunnverdier. Gjennom diskursen dannes et verdensbilde som mener at FN ønsker å fjerne sunne og trygge verdier for å skape et samfunn uten rammer og grenser. De diskursive virkemidlene ideologi og vitenskap danner grunnlaget for en virkelighetsoppfatning der religion og vitenskap sammen står opp mot ideologiske krefter og liberal sekularisme. Et virkemiddel bibelfundamentalistene ønsker å anvende i kampen mot antagonistene er fritaksretten. Den religiøse diskursen ser ut til å bevege seg fra den politiske sfære til politikk. Dette er blitt aktualisert de siste ukene når KrF nylig introduserte sin nye slagplan mot kjønnsundervising.
Publisher
MF vitenskapelig høyskole

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit