Bibelbruk i konfirmantundervisning : en kvalitativ innholdsanalyse av Bibelens funksjon og rolle i det heldigitale konfirmantopplegget Nettkonfirmant
Abstract
Tema for oppgaven er bibelbruk i konfirmantundervisning. Det finnes en rekke konfirmantbøker og konfirmantopplegg å benytte seg av når konfirmantåret skal planlegges. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke et konfirmantoppleggs tilnærming til Bibelen og vurderer dette i lys av Plan for trosopplæring.
I oppgaven har jeg gjort en kvalitativ innholdsanalyse av et konfirmantopplegg. Materialet som har vært undersøkt i denne oppgaven er det heldigitale konfirmantopplegget Nettkonfirmant, og jeg har brukt teoretiske perspektiver om bibelbruk, tilnærming til Bibelen og idealtyper for bibelforståelse for å utarbeide en metode for å kunne svare på min problemstilling:
1) Hvilken tilnærming til Bibelen har konfirmantopplegget Nettkonfirmant, og 2) hvordan kan tekstutvalg og tilnærming vurderes i lys av målsettingen for konfirmanter i Plan for trosopplæring?
Jeg har brukt kvalitativ innholdsanalyse som metode, og inspirert av tidligere forskning på feltet har jeg også analysert for å identifisere ulike idealtyper for bibelforståelse for å finne svar på problemstillingen. Mitt hovedfokus for å finne svar på problemstillingen har vært å se på utvalget av bibeltekster i konfirmantopplegget, og hvordan de brukes for å finne ut hvilken tilnærming konfirmantopplegget har til Bibelen. I analysen har jeg tatt en avgrensning og sett nærmere på 4 av 10 leksjoner i konfirmantopplegget og analysert bruken av bibeltekstene, både i antall og i funksjon. Jeg har også identifisert 3 idealtyper for bibelforståelse som til stede i konfirmantopplegget. Deretter har jeg drøftet funn og observasjoner fra analysen i ulike deler for å kunne svare på problemstillingens andre del. Jeg har også sett på likheter og ulikheter ved tilnærmingen til Bibelen mellom Nettkonfirmant og andre konfirmantopplegg som har blitt analysert i tidligere forskning på feltet.
Til slutt oppsummerer jeg og presenterer hovedfunn fra analysen og nye perspektiver, og avslutter med en oppsummering og spørsmål til inspirasjon for videre forskning på temaet bibelbruk i konfirmantundervisning.