Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørhus, Eirin
dc.date.accessioned2023-10-17T11:24:12Z
dc.date.available2023-10-17T11:24:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096993
dc.description.abstractProblemstilling: Hva sier tidligere menighetspedagogisk forskning om hva som kreves av planleggingen av hovedgudstjenesten om den skal kunne fungere intergenerasjonelt? Hovedteoriene jeg har brukt i denne avhandlingen er Howard Gardner´s «Multiple intelligences» hentet fra Armstrong, T. og Melangen, K.. Teaterteori hentet fra Solveig Kristin Leikvoll sin masteravhandling: «Gudstjenestens deltagere og teaterets publikum. Gudstjenesteerfaringer forstått i lys av teaterteori» og fra Heid Leganger-Krogstad sin artikkel: «Gudstjenesteregi og -respons» i prismeboken «Forkynnelse for barn og voksne - En studie av sju gudstjenester i trosopplæringen». Og teorien om fortellingens adressater, «Singel, dobbel og dual-adressat», hentet fra rapporten til Heid Leganger-Krogstad: «Hvordan foregår bibelundervisningen i trosopplæringen i Den norske kirke?». Jeg skriver en teoretisk avhandling. Jeg analyser tidligere menighetspedagogisk forskning, etter innføringen av trosopplæringsreformen. Jeg har valgt ut 3 avhandlinger og 2 andre forskningsprosjekt som er relevant for temaet mitt. Jeg drøfter funnene i analysen med teorien. Jeg ser i min forskning at viktigheten av hvem som planlegger, hvem man planlegger for og hvem som er med som medliturger, får konsekvenser for hvordan gudstjenesten blir og hvordan den oppleves av de som kommer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectGudstjenesteren_US
dc.subjectgudstjenesteplanleggingen_US
dc.title«Alle, alle vil vi ha med.» : forarbeidet for en intergenerasjonell gudstjenesteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Teologi: 151en_US
dc.source.pagenumber40en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel