Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRise, Andreas
dc.date.accessioned2023-08-02T12:04:40Z
dc.date.available2023-08-02T12:04:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082336
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan digitale læremidler kan bidra til, og legge til rette for, dybdelæring i KRLE-faget. Begrepet dybdelæring står sentralt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20), og aktualiseres i de endringsprosessene som både fører til, og følger av, digitaliseringen av skolen. For å undersøke forholdet mellom digitale læremidler og dybdelæring har jeg formulert problemstillingen: Hvordan legger Skolestudio og Skolen til rette for dybdelæring i KRLE-faget? For å operasjonalisere og besvare problemstillingen, har jeg utformet to forskningsspørsmål: 1) Hvordan fremmes dybdelæring gjennom arbeidsoppgaver og arbeidsformer i læremidlene?og 2) Hvordan bidrar det særegne ved det digitale mediet til dybdelæring? Det teoretiske grunnlaget for oppgaven består av flere perspektiver på dybdelæring og læremidler. Tidligere forskning trekkes også inn for å sette oppgaven inn i en større kontekst. Analysen av de to digitale læremidlene Skolestudio og Skolen gjennomføres ved hjelp av en kvalitativ innholdsanalyse, av innholdet knyttet til temaet kristendom. Den kvalitative analysen består av både en summativ og en teoridrevet innholdsanalyse. Flere funn tyder på at læreren har en svært viktig rolle i å tilrettelegge for elevene sin dybdelæring. Det handler om at elevenes bruk av læremidlene påvirkes av lærerens valg og vurderinger knyttet til utvalg og tilpasning. Det handler også om at læreren må støtte elevene der læremidlene ikke gir god nok støtte, i form av manglende funksjoner og modellering. Overvekten av oppgavene i læremidlene legger opp til at elevene arbeider individuelt, og utnytter dermed ikke fullt ut den læringen som kan oppstå i samtaler og samarbeid mellom elever. Læremidlene inneholder en progresjon som ivaretar en balanse mellom bredde og dybde, både på trinn og mellom trinn. Funnene tyder på at det legges større vekt på fordypningsoppgaver, som legger til rette for dybdelæring, på 9. og 10. trinn. Jeg argumenterer for at elevene allerede på 8. trinn har behov for å øve opp ferdigheter og strategier for å arbeide med dybdelæring. Læremidlene i seg selv garanterer ikke at elevene oppnår dybdelæring, derfor er det viktig med en lærer som gjør gode vurderinger og valg, for å støtte elevene i arbeidet med faget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectdybdelæringen_US
dc.subjectKRLEen_US
dc.subjectKRLE-fageten_US
dc.subjectdigitale læremidleren_US
dc.titleDybdelæring med digitale læremidler i KRLE-faget : hvordan legger Skolestudio og Skolen til rette for dybdelæring i KRLE-faget?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel