Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjormyr, Marie
dc.date.accessioned2023-08-02T10:59:48Z
dc.date.available2023-08-02T10:59:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082306
dc.description.abstractDenne studien har hatt som formål å belyse læreres forståelse av og erfaringer om undervisning i temaene seksualitet, kjønn og identitet i skolen. Studien er kvalitativ og baserer seg på fire intervju med lærere som arbeider i skoler på Østlandet. Ettersom temaene inngår i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap er informantenes bakgrunn spredt fra mellomtrinnet, ungdomstrinnet og videregående skole. Metoden for intervjuene er semistrukturert intervjuguide og tankekart der informantene fikk skrive sine innledende tanker før intervjuet. Det teoretiske rammeverket baserer seg på didaktiske tilnærminger til hvordan undervise om seksualitet, kjønn og identitet, samt historiske perspektiv basert på læreplaner for å belyse norsk skoles utvikling innenfor tematikken. På bakgrunn av studiens funn blir det konkludert med at lærerutdanningen har mangler med tanke på opplæring i seksualitet, kjønn og identitet, og at dette igjen generer utrygghet i forhold til temaene for lærere som skal undervise i dem.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectseksualiteten_US
dc.subjectKjønnen_US
dc.subjectidentiteten_US
dc.titleTrygge lærere skaper trygg undervisning : læreres forståelse og erfaringer av undervisning i temaene seksualitet, kjønn og identitet i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber92en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel