Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGåre, Simon
dc.date.accessioned2023-03-30T12:02:30Z
dc.date.available2023-03-30T12:02:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3061167
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg 2 Kor 4,3-6 for å utforske hva som er betydningen av blindheten i 2 Kor 4,4 og “skint i våre hjerter” og “lyset fra kunnskapen om Guds herlighet” i 2 Kor 4,6, og hva betyr det for Paulus’ tjeneste og forkynnelse av evangeliet. Avgrensningen er gjort for å utforske hva som ligger i parallellene mellom spesielt 2 Kor 4,4 og 4,6. I nyere tid har flere forstått formuleringene i denne passasjen å handle om Paulus og hans erfaring med konvertering knyttet til hendelsen og Kristofaniet på vei til Damaskus. Jeg og andre bibellesere utfordrer dette og tar det et steg videre. Gjennom eksegetisk analyse av semantikken og argumentenes oppbygning og logikk i både 4,3-6 og utvidet kontekst (2,14-4,11), legger jeg fram en tese om at Paulus i 2 Kor 4,6 skriver om hvordan alle troende får lys i hjertene sine så de kan gjenkjenne Guds herlighet i ansiktet til Kristus idet evangeliet blir forkynt. Og om hvordan dette styrker og løfter Paulus sitt argument fra 3,3 for hans legitimitet som apostel. I stedet for å henvise til en erfaring som kun han selv har, som korinterne kun kan ta ham på ordet om, så viser Paulus til deres egen erfaring av å komme til en tro som verdsetter evangeliet om Kristi herlighet. Legitimiteten til Paulus demonstreres altså for korinterne av at Ånden har gitt deres hjerter å se Kristus som Guds herlighet og bilde. Og Guds handling med å skinne lyset fra evangeliet om Guds herlighet i Kristi ansikt ender altså «i våre hjerter».en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectAndre Korinterbreven_US
dc.title“Evangeliets lys i våre hjerter” : et studie av betydningen av evangeliets lys i 2 Korinterbrev 4,3-6en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Teologi: 151en_US
dc.source.pagenumber104en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel