Religion i Final Fantasy : en narratologisk-semiotisk analyse av gjennomgående elementer i Final Fantasy serien
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3053757Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne avhandlingen gjør jeg en litteræranalyse av Square Enix sin spillserie Final Fantasy, som i utgangspunktet er utviklet av Hironobu Sakaguchi. Mitt primære fokus er hvordan religion brukes og medieres i den japanske spillserien. Serien henter inspirasjon fra og alluderer til flere ulike religioner gjennom bruken av alt fra gudenavn til utforming av helligsteder og verdensforståelse. Dette leder til problemstillingen: Hvilke religiøst forestillingsunivers utgjør Final Fantasy-serien?
For å svare på dette spørsmålet analyserer jeg primært tre gjennomgående momenter i serien og drøfter hvordan disse momentene bidrar til å utforme virkelighetsforståelse, samt hvordan de tilrettelegger for karakterenes handlingsvalg. De tre momentene er krystaller, magi og påkallelse av gudelignende skikkelser. De analytiske metodene som tas i bruk i denne oppgaven er narratologi og semiotikk. Gjennom den kombinerte bruken av disse to metodene blir analysen dypere og mer nyansert, og de nevnte momentene kartlegges i større grad som del av en helhet.
Mine primære funn er at serien formidler en hybridisering mellom ulike religioner samtidig som det primære uttrykket til serien er det som har røtter i tradisjonelle japanske religioner som Shinto og Buddhisme. Fremstillingen av religiøsitet i serien bidrar til å vise det japanske forholdet til religion som et kulturfenomen. I tillegg kan spillserien forstås symptomal fordi den bruker tegn og narrativ på en måte som skildrer den underliggende japanske kulturen og religionsforståelsen.