Jødisk identitet - kollektive minner fra Makkabeeropprøret til Shoah
Abstract
Gjennom to tusen ar har jodene vart ≪de andre≫. Oppgavens problemstilling handler om hvordan denne annerledesgjoringen oppstod og utviklet seg fra romersk tid og frem til i dag, samt hvordan den har formet jodisk historie og identitet. Ved hjelp av en komparativ hermeneutisk metode beskrives to minner om annerledesgjoring og disse minnenes betydning for jodisk identitet. Det første er minnet om Makkabeeropproret som fant sted i Jerusalem i ar 167 f.v.t. Det andre er minnet om jodeforfolgelsene for og under andre verdenskrig, Shoah. Mens Makkabeeropproret representerer et skifte mot det religiose, får vi en dreining mot det sekulare med vekt pa historie etter 1945. I beskrivelsen av disse minnene bruker jeg begrepene kulturelt og kommunikativt minne. Et kulturelt minne er et minne som videreformidles bevisst i organiserte former gjennom museer, ritualer og liknende. I motsetning til dette barer kommunikative minner preg av en ofte uplanlagt, uorganisert og mer tilfeldig, hverdagslig kommunikasjon. I lopet av tre generasjoner tar kommunikasjonen gradvis en mer organisert form og vi kan se et begynnende kulturminne vokse ut av det kommunikative. Jeg beskriver dermed ogsa overgangen mellom kommunikativt og kulturelt minne. Samtidig vil jeg vise hvordan slike traumatiske og sterke minner kan fore til skifte i kollektiv identitet hvor nye og andre identitetsmarkorer far ny betydning. Makkabeeropproret og Shoah illustrerer to former for antisemittisme, henholdsvis hanukkaantisemittisme, som handler om retten til a praktisere sin religion og purim-antisemittisme, som handler om retten til a leve. Disse to formene avloser og forsterker hverandre gjennom totusen ar.
Datamaterialet bestar av to sakprosaboker og to romaner, samt et utvalg akademiske analyser.
Sakprosabokene og romanene tar opp annerledeshet og identitet med utgangspunkt i personlige erfaringer. Analysene bestar i et teoretisk rammeverk som blant annet omhandler kollektive minner, bearbeidelse av kollektive traumer, forskjellige former for antisemittisme i tillegg til tolkninger av Makkabeerbokene.