Musikkterapiens betydning for diakoni : en kvalitativ undersøkelse fra rusomsorg og psykisk helsevern
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3029713Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven i diakoni er problemstillingen: Hvilken betydning har musikkterapi for diakoni i to ulike virksomheter med diakonal forankring? Masteroppgavens definisjon på diakoni er sentral med tanke på å vurdere opplevelse av styrket helse og kristen identitet på de sosiale arenaene utforsket i oppgaven.
Intervju og bruk av tekster fra offisielle nettsider er datamaterialet som undersøkes i denne kvalitative undersøkelsen. Musikkterapitilbudene i Frelsesarmeen sin arena i rusomsorgen, Stedet Sagene og Lovisenberg diakonal sykehus sitt musikkterapitilbud i enheten Flerfaglig enhet i Klinikk for psykisk helsevern, er det som blir undersøkt.
Mine funn er analysert, drøftet og tolket i lys av ulike teorier. Disse er hentet fra ulike områder som musikkpsykologi, diakonivitenskap, helse, religionssosiologi, motivasjonspsykologi, musikk og identitet. Empowerment, tilhørighet, mestring og tro er nøkkelbegreper som blir knyttet til teorifeltene.
Musikkterapi på begge arenaer er populære tilbud. Jeg vil konkludere og oppsummere med at musikkterapi har positiv betydning for spesielt opplevelse av mening og relasjoner på de sosiale virksomhetene. Om musikkterapi har betydning for å bygge kristen identitet på arenaene og de sosiale virksomhetene, er heller uklart. Dette kommer av det finnes et stort mangfold av kristne identiteter, religioner og sekulære livssyn. Det virker ikke som om resultatet av musikkterapi er at ledere, musikkterapeuter, pasienter og deltakere skal ha, eller få, styrket troen på en treenig og allmektig gud.
Musikkterapi er relasjonsbyggende. Gjennom samspill i musikkterapi møter både deltakere og musikkterapeuter hverandre, som igjen er fruktbart for opplevelsen av tilhørighet. I virksomhetene har vi å gjøre med musikkterapitilbud som er med på å skape rettferdighet. Deltakere som ikke har blitt gitt muligheter til å møte musikkfaget i positiv forstand (i ung alder), kan få et nytt møte med musikk i musikkterapitilbudene på arenaene.