Pelagius : om menneskets frihet og ansvar
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2983808Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven ser jeg nærmere på tre av Pelagius’ tekster, med et fokus på hans syn på fri vilje og menneskets ansvar. Hovedvekten ligger på en nærlesning av tekstene Romerbrevkommentaren, On the Divine Law, og To Demetrias, som alle er skrevet på starten av 400-tallet, og før Pelagius for alvor blir involvert i ‘den pelagianske striden’. Oppgaven vil være en redegjørelse av Pelagius’ syn på fri vilje, i tillegg til at jeg vil se på forholdet mellom fri vilje og ansvar hos Pelagius, og se på hvordan dette kan sees som en reaksjon mot samtidens moral. Oppgaven er idéhistorisk og tekstbasert, og jeg ønsker å fremstille Pelagius ut fra Pelagius’ egne tekster og på hans premisser.
Etter innledningskapittelet kommer jeg med en redegjørelse av Roma og Romerriket på 300-tallet, for å vise til Pelagius’ kontekst, og for å skape et historisk bakteppe for min lesning av Pelagius’ tekster. Hovedvekten ligger på selve lesningen av Pelagius, og det er også her jeg ser nærmere på Pelagius’ forståelse av fri vilje, forholdet mellom fri vilje og ansvar, og drøfter hvordan dette kan sees som en reaksjon mot samtidens moral.
Pelagius forstår mennesket som fritt, med muligheten til å gjøre både godt og ondt, noe som for Pelagius medfører at mennesket selv holdes ansvarlig for sine handlinger. I motsetning til Augustin, som tolker Adams fall til å endre menneskets natur til å bli bundet til synd, er Pelagius’ syn at Adam kun er å forstå som et eksempel, og at syndefallet ikke endrer noe i menneskets natur. For Pelagius er altså den frie viljen og ansvaret uløselig knyttet sammen, og hans fokusering på viljen og friheten sees som en reaksjon på samfunnet rundt, slik i alle fall han selv observerte det.