• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religionsforståelse i den norske skole

Sogn, Linda
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5050-kand-nr-5016-masteravh-Sogn-navn.pdf (14.22Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/293798
Date
2015-07-29
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1323]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg religionsforståelsen som ligger til grunn i skolen. Jeg

opererer med en hypotese om at elevenes religionsforståelse er utdatert og tok derfor

utgangspunkt i ulike teorier som er mest sentrale i den akademiske forskningen.

Teoriene ble klassifisert inn i ulike kategorier, som lyder som følgende:

religionsbegrepet, hverdagsreligion, og sekularisering og individualisering.

Kategorien som omhandler religionsbegrepet tar utgangspunkt i hvordan selve

begrepet religion kan defineres. Her har jeg sett på substansielle og funksjonelle

definisjoner, verdensreligionskategorien, Smarts dimensjonsmodell samt skillet

mellom religion og religiøsitet. I kategorien om hverdagsreligion tas det utgangspunkt

i hvordan religion fungerer vikarierende, hvordan fandom kan anses som religion og

hvordan religion fungerer som et marked. Den siste kategorien omhandler hvordan

religion kan anses som sekularisert, med ulike teorier innenfor sekulariseringsteorien.

Jeg argumenterte for at religionsforståelsen er utdatert, og så på dette gjennom ulike

kvalitative metoder som bestod av læreplananalyse, lærebokanalyse og

fokusgruppeintervju med elevene. Forskningen viser at skolen fortsatt er sterkt knyttet

til verdensreligionskategorien, men åpner samtidig opp for nyere forståelse av

religion. Det er interessant å se hvilken religionsforståelse som blir vektlagt i skolen

fordi skolen er et av menneskets viktigste kilde til kunnskap. Forskning viser også at

religion ikke forsvinner fra samfunnet, men forandrer form slik at det er viktig å ha

kunnskap om religion som er en viktig del av samfunnet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit