Religionsforståelse i den norske skole
Abstract
Denne oppgaven tar for seg religionsforståelsen som ligger til grunn i skolen. Jeg
opererer med en hypotese om at elevenes religionsforståelse er utdatert og tok derfor
utgangspunkt i ulike teorier som er mest sentrale i den akademiske forskningen.
Teoriene ble klassifisert inn i ulike kategorier, som lyder som følgende:
religionsbegrepet, hverdagsreligion, og sekularisering og individualisering.
Kategorien som omhandler religionsbegrepet tar utgangspunkt i hvordan selve
begrepet religion kan defineres. Her har jeg sett på substansielle og funksjonelle
definisjoner, verdensreligionskategorien, Smarts dimensjonsmodell samt skillet
mellom religion og religiøsitet. I kategorien om hverdagsreligion tas det utgangspunkt
i hvordan religion fungerer vikarierende, hvordan fandom kan anses som religion og
hvordan religion fungerer som et marked. Den siste kategorien omhandler hvordan
religion kan anses som sekularisert, med ulike teorier innenfor sekulariseringsteorien.
Jeg argumenterte for at religionsforståelsen er utdatert, og så på dette gjennom ulike
kvalitative metoder som bestod av læreplananalyse, lærebokanalyse og
fokusgruppeintervju med elevene. Forskningen viser at skolen fortsatt er sterkt knyttet
til verdensreligionskategorien, men åpner samtidig opp for nyere forståelse av
religion. Det er interessant å se hvilken religionsforståelse som blir vektlagt i skolen
fordi skolen er et av menneskets viktigste kilde til kunnskap. Forskning viser også at
religion ikke forsvinner fra samfunnet, men forandrer form slik at det er viktig å ha
kunnskap om religion som er en viktig del av samfunnet.