• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Rapporter / reports
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Rapporter / reports
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompetanse, utdanning og motivasjon: en kartlegging av undervisningstjenesten i Den norske kirke

Horsfjord, Helene; Sørensen, Torgeir; Heiene, Gunnar; Leganger-Krogstad, Heid; Holmqvist, Morten
Report
Thumbnail
Åpne
2015 - MF-rapport 1-2015 - Kompetanse utdanning motivasjon.pdf (1.938Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2835147
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Rapporter / reports [5]
Sammendrag
Det teologiske menighetsfakultet (MF) har i mars 2015, etter en åpen anbudskonkurranse, inngått en tre års rammeavtale med Kirkerådet som omfatter forskning på Trosopplæringsreformen i Den norske kirke. Denne rapporten er resultatet av dette prosjektets første delprosjekt.

Oppdraget for denne rapporten var å kartlegge trosopplæringsansattes motivasjon for undervisningsarbeid i kirken, deres faglige bakgrunn og kompetansebehov, deres forståelse av og ønske om vigsling og deres tidsperspektiv på tjeneste i undervisningsfeltet i Den norske kirke. Etter innføringen av Trosopplæringsreformen i 2004 har det vært omfattende endringer i feltet kirkelig undervisning og trosopplæring i Den norske kirke. Undervisningstjenesten ble behandlet på Kirkemøtet (Sak 7/KM 15). Kirkemøtets vedtak omtaler undervisningstjenesten som en del av kirkens identitet. Vedtaket understreker blant annet viktigheten av at den etablerte stillingsstrukturen ivaretar fleksibilitet for de ulike kirkelige undervisningsstillingene, at det blir utarbeidet alternative veier til katekettjenesten, samt behovet for rekrutering og styrking av tjenesten. Med dette vedtaket som bakgrunn er det et stort behov for en breddeundersøkelse for å få et dekkende bilde av «virkeligheten der ute» blant de som jobber i undervisningsfeltet. Målet med oppdraget er å få kunnskap om forhold som kan ha betydning for rekruttering og bidra til tjenlige rammevilkår for kirkelige undervisningsstillinger.
Utgiver
Det teologiske menighetsfakultet
Serie
MF-rapport;1:2015
Opphavsrett
MF ; Kirkerådet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit