Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNielsen, Martin Bjerkeng
dc.date.accessioned2021-08-18T08:22:34Z
dc.date.available2021-08-18T08:22:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770008
dc.description.abstractI denne oppgaven besvares følgende problemstilling: Hvordan forholder et utvalg KRLE-lærere seg til arbeid og undervisning om psykisk helse i skolen? Bakgrunnen for denne problemstillingen bør sees i lys av fagfornyelsen (LK20), ettersom opplæring i psykisk helse etter høsten 2020 er å finne som en del av læreplanverket. Studien baserer seg på dybdeintervjuer gjort med fire KRLE-lærere som underviser på ungdomsskolen og som har erfaring med undervisningsopplegg fra LINK. Deres holdninger, synspunkt og erfaringer knyttet til arbeid med psykisk helse har blitt analysert og drøftet i lys av relevant teori. Ut ifra dette arbeidet oppsummerer studien følgende funn: For det første viser det seg at lærerne har ulike rolle- og ansvarsforståelser knyttet til arbeid med psykisk helse i skolen. Det pekes også på at disse ulike rolle- og ansvarsforståelsene har sammenheng med lærernes holdninger og handlinger knyttet til dette arbeidet. Som et andre funn peker studien på at undervisningsopplegg fra LINK kan anses som et psykisk helsefremmende tiltak som imøtekommer innhold i fagfornyelsen. Med blikk på flertallet av informantenes tilbakemeldinger, bidrar også LINK til å gi kunnskap og kompetanse om psykisk helse. Som et resultat av dette bidrar det til å fremme elevenes psykiske helse, og samtidig forebygge psykiske plager og lidelser. Det viser seg også at informantene bruker LINK på ulike måter, og de er også delt i synspunktene om hvorvidt LINK kan knyttes til KRLE-undervisningen. Som et siste funn viser det seg at flertallet av informantene er positive til innføringen av psykisk helse i skolen. Det pekes likevel på visse betingelser for at innføringen kan sees på som vellykket. I korte trekk innebærer dette at arbeidet med psykisk helse i skolen ikke må pålegges som et krav. Skolen bør heller legge til rette for dette arbeidet gjennom læringsressurser, og samtidig legge til rette for kompetanseheving blant lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjectskolenen_US
dc.subjectKRLEen_US
dc.titlePsykisk helse i skolen : hvordan forholder et utvalg KRLE-lærere seg til arbeid og undervisning om psykisk helse i skolen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber86en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel