Show simple item record

dc.contributor.authorKristoffersson, Ragnhild Elin Tomren
dc.date.accessioned2021-08-18T06:53:07Z
dc.date.available2021-08-18T06:53:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2769963
dc.description.abstractI denne oppgaven analyseres et utvalg innlegg bestående av selfier med tilhørende korte bildetekster der hashtaggen #hijabista brukes. Målet med oppgaven er å få noen svar på hvordan verdier forhandles knyttet til islamske kvinners selvpresentasjon i sosiale medier når denne hashtaggen brukes. Datamaterialet er hentet fra åpne kontoer på Instagram som har gitt treff på søkekriteriet #hijabista. Materialet er samlet i perioden våren 2020 til våren 2021. I metodedelen har jeg har benyttet meg at Gunthher Kress & Theo Van Leuweens teoretiske rammeverk for funksjonell sosial semiotikk til billedanalysen av casene, samt trukket inn Ferdinand de Sausurres begreper denotasjon og konnotasjon og Jostein Gripsruds kodebruddbegrep. Materialet er videre drøftet mot identitetsteorier. Teorikapittelet har med bidrag fra flere sentrale teoretikere som Goffman, Giddens, Ziehe & Staubenrauch, van Dijk, Abrams & Hogg, Stets & Burke og Harwood. Teorikapittelet inkluderer også teori om selvpresentasjon i sosiale medier, moteteori og religionsvitenskapelige perspektiver på tolkning av bekledning i islam. Mitt hovedfunn er at hijaben framstår som et symbolsk attributt som har en sentral plass i mange unge, muslimske kvinners konstruksjon av digital identitet. Likeså er den et samlende tegn for samfunnet av hijabistaer som bruker SoMe; den fungerer som meningsbærende tekst som bekrefter gruppen av hijabistaers egenart. Ved å være tilstede i denne virtuelle verden og benytte seg av de mulighetsbetingelser som her finnes bidrar hijabistaene i diskursen om hvordan hijaben skal forstås i det offentlige rom og forhandler på denne måten de verdier som ligger til grunn for deres valg om digital selvpresentasjon som hijabistaer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkvinnelige muslimeren_US
dc.subjectidentiteten_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.title#hijabista : hvordan forhandles verdier knyttet til islamske kvinners selvpresentasjon i sosiale medier knyttet til hashtaggen #hijabista?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.source.pagenumber89en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record