Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMeedby, Mette Harr
dc.date.accessioned2021-08-18T06:36:19Z
dc.date.available2021-08-18T06:36:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2769962
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke ulike presentasjoner av selvet som gjenspeiles i influenseres måter å eksponere seg selv og sitt liv på. Denne masteroppgaven er et bidrag til forståelsen av forholdet mellom såkalte influensere og deres følgere, samt hvilke konsekvenser en pågående selveksponering i sosiale media bidrar til. Utgangspunktet for min oppgave er måten moderne menneskers fokus på seg og sitt selv ofte er satt sammen av ulike ideer fra ulike religioner. Vi velger ut det som passer oss og vår livssituasjon best, en type religionsshopping. Denne oppgaven er en kvalitativ studie, der formålet er å undersøke hvordan to norske influensere presenterer sitt selv og hvilken forståelse av selvet som kommer til uttrykk. Oppgaven har et diskursanalytisk utgangspunkt hvor jeg, ved hjelp av Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse, ønsker å kartlegge hva som ligger til grunn for deres selvpresentasjon, samt hva som kjennetegner denne presentasjonen. I oppgaven tar jeg for meg følgende problemstilling: Hvilken forståelse av selvet kommer til uttrykk i influenseres selvpresentasjon i sosiale medier? Flere forfattere bidrar med litteratur til mitt teorikapittel. Hovedsakelig dreier teorien seg om sentrale tendenser innen diskursteori, selvpresentasjon, samt teori som plasserer nyreligiøsitet inn i dagens samfunn. Resultatene i oppgaven peker i retning av at influensernes selvpresentasjon kan være et uttrykk for subjektets sentrale plassering i det sekulære samfunnet, at subjektet har overtatt autoriteten over eget liv. Deres selvpresentasjon fremstår som både personlig og drevet av et ønske om å finne sin genuine autentiske stil som uttrykker deres sanne opplevelse av seg selv. Samtidig som den er drevet fram av ønsket om å skape trender, noe som handler om det motsatte av å finne det autentiske selvet, nemlig å masseprodusere bestemte selvkomponenter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectselvbildeen_US
dc.subjectselveten_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.subjectinfluensereen_US
dc.titleSelvet i sosiale medier : «hvilken forståelse av selvet kommer til uttrykk i influenseres selvpresentasjon i sosiale medier?» - en kritisk diskursanalyseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.source.pagenumber56en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel