Hva betyr dåpen for kristne i to menigheter med to ulike dåpssyn?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2756747Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en empirisk studie som sammenligner to ulike menigheter. Den ene driver primært med «barnedåp», og den andre med «troendes dåp». Men jeg har ikke sammenlignet hvordan menighetene praktiserer dåpen primært, men hvordan de som er blitt døpt opplever og tenker rundt sin egen dåp.
Problemstillingen ble slik:
Hva betyr dåpen for kristne i to menigheter med to ulike dåpssyn?
Med betyr mener jeg at jeg også vil ta for meg hvordan dåpen påvirker den døpte, hvordan den innvirker på hverdagen men også hvilke ettervirkninger den har for den døpte og dem rundt ham/henne. Underproblemstillingene ble da slik:
1. Hvorfor har den døpte latt seg døpe/blitt døpt?
2. Hva tenker den døpte skjer i dåpen, både på det ytre og på det indre plan?
3. Hvordan tenker den døpte om dåpen nå i ettertid? Hva betyr dåpen for den døpte nå?
4. Hvordan påvirker dåpen den døptes omgivelser?
Jeg tok for meg to menigheter i samme lokalsamfunn. Den ene tilhørende Den norske kirke, og den andre en karismatisk frimenighet med baptistisk dåpssyn. I denne oppgaven har jeg kalt denne menigheten «Menigheten Emmanuel». Jeg førsøkte derfor å finne en luthersk dåpsteologi, og en baptistisk dåpsteologi.
I tillegg ønsket jeg å få med meg også Jeff Astleys «Ordinary Theology» som en bakgrunn for mine dybdeintervju som jeg valgte som metode. Dette fordi jeg anså at slik kunne jeg konsentrere meg og intervjue bare noen få mennesker.
Jeg valgte å gjennomføre en empirisk, kvalitativ studie med noen få intervjuer. Fire intervjuer i hver menighet: To kvinner og to menn.
Jeg tror jeg har fått litt mer lys på hvordan folk tenker om sin egen dåp, og jeg håper jeg har fått fram at det er (faktisk) svært mye som er likt hos disse to menighetene. Likevel har jeg også funnet noen punkter hvor jeg forsøker å finne veier videre, i den enkelte menighet, og også for hva som etter min mening bør styrkes, spesielt i opplæringen i menighetene.