dc.description.abstract | Siktet for denne oppgaven er å besvare problemstillingen:
Hvordan kan Dylans tekster avsløre en gudsoppfatning som endrer seg over tid?
Jeg bruker teoriene om innholdsanalyse skissert av Bergström og Boréus i tillegg til Krippendorff for å begrunne hvordan jeg har kommet fram til et endelig utvalg av materialet, og på hvilken måte jeg systematisk har arbeidet med hele materialet for at forutsetningene skulle bli så like som mulig før jeg tok det endelige valget om hvilke sanger jeg skulle analysere.
Siden mye av Dylans tekster krever at det leses mellom linjene, har jeg også anvendt hermeneutikk slik teorien forklares av Gadamer. Min erfaringshorisont vil være avgjørende for hva jeg finner ved siden av det helt opplagte som kan telles og legges inn i et skjema.
Det har vært et omfattende materiale med en artist som har produsert tekster over en periode på nesten 60 år, og det ble tidlig klart at jeg måtte velge ut sanger med samme tema for å finne sanger som er sammenliknbare for å belyse min problemstilling. Temaet jeg valgte å fordype meg i er tekster som omhandler dommedag i en eller annen form.. Jeg har til slutt endt opp med sju sanger, fra 1962 til 2020.
Etter å ha analysert de sju sangene og sammenfattet hvilket bilde av Gud jeg har funnet i de ulike sangene, har jeg kunnet konkludere med at jeg ser at det ikke er den samme guden som blir presentert, men at gudsoppfatningen faktisk har endret seg over tid. | en_US |