• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nattverdens økonomi i verdens rikeste land : en kritisk diskusjon om relevansen av Cavanaughs politiske ekklesiologi for de nordiske folkekirkenes møte med forbrukerkulturen

Kessel, Birgitte
Master thesis
Thumbnail
Åpne
6506_Kessel, Birgitte.pdf (610.5Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2647351
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteravhandlinger / Master theses [1256]
Sammendrag
Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan forstår William Cavanaugh kirkens rolle i møte med forbrukerkulturen i Nattverdens økonomi, og på hvilken måte kan dette være relevant for de nordiske folkekirkene?

Oppgaven befinner seg i skjæringspunktet mellom politisk teologi, ekklesiologi og etikk. Jeg behandler problemstillingen i to deler: Først gjør jeg et litteraturstudium av Nattverdens økonomi av William Cavanaugh. Jeg gjør rede for hans forståelse av de grunnleggende problemene i forbrukerkulturen, og hans forslag til hvordan kirken kan møte disse. Cavanaughs politiske ekklesiologi fokuserer på kirken som kroppsliggjort etikk i konkrete fellesskap, en sosial kropp, som påvirker verden gjennom den type fellesskap kirken er. Cavanaugh bryter blant annet opp skiller mellom det religiøse og det sekulære og viser hvordan det religiøse har tatt bolig i forbrukerkulturen. Hvis forbruket tar Guds plass, må kirken være motkultur.

I oppgavens andre del spisser jeg inn mot den nordiske folkekirkekonteksten, og drøfter hvordan vi skal forstå forholdet mellom kirken og verden i en postsekulær tid. Cavanaughs posisjon drøftes opp mot den skandinavisk-lutherske skapelesesteologien. Deretter drøfter jeg Cavanaughs ideal om kirken som sosial kropp i møte med den nordiske folkekirkevirkeligheten.

For at de nordiske folkekirkene skal kunne møte forbrukerkulturen på en god måte, må de være fellesskap som har en felles grunnfortelling som verden og hverdagslivet tolkes i lys av, og praksiser som former dyder hos deltakerne. Dette må skje i en åpen holdning til Guds verden, så det ikke blir fellesskap som er selvsentrerte, men som like fullt kan vise verden et alternativ til forbrukerkulturen.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit