Hvordan medieres religion i Johnny Cash sitt tekstunivers? : En semiotisk analyse av Hurt i to multimodale versjoner.
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan religion kan mediers gjennom multimodale tekster fra populærkulturen.
Min hovedproblemstilling er: Hvordan medieres religion i Johnny Cash sitt tekstunivers?
Analysematerialet er to multimodale versjoner av sangteksten Hurt. Jeg har gjennomført en semiotisk analyse av originalversjonen med bandet Nine inch Nail og på samme måte analysert Johnny Cash sin versjon for å avdekke hvordan religion medieres i teksten når den framstår i en ny kontekst. Jeg har benyttet teori om mediering for å avdekke hvordan artefakter som benyttes i tekstene kan formidle innhold og at bruk av nye artefakter, eller at artefaktene blir benyttet i nye kontekster kan skape ny mening. Johnny Cash gjør kun én endring i teksten. I andre vers endrer han «Crown of shit» til «Crown of Thorns». Ved å innføre tornekransen i teksten, innfører han et artefakt som fører til at hele Jesu historie legger seg som et nytt lag over teksten og inviterer til nye tolkningsmuligheter.
Analysen har avdekket at det brukes symboler og artefakter i Johnny Cash sin multimodale versjon som enten har åpenbare religiøse overtoner eller som i riktig kontekst kan få religiøs betydning. Det vil si at det i Johnny Cash sin multimodale versjon av Hurt er rom for tolkningsmuligheter som gir sangen et religiøst budskap som det ikke har vært mulig å finne i Trent Reznors originalversjon.
Analysen viser at Hurt kan fungere som et eksternt artefakt for formidling av et religiøst budskap. Samtidig er det i Johnny Cash sin tekst en rekke eksempler på bruk av interne religiøse artefakter som korset, duen og ikke minst Kristus-bildene. Analysen viser også at Hurt kan ende opp - og anvendes som et religiøst artefakt fordi symbolene og artefaktene som er anvendt i den multimodale teksten har gitt den et religiøst innhold.