Kaprer populister religion i Norge? En studie av Fremskrittspartiets og Listhaug sin bruk av religion i mediene 2018-2019 og i boka Der andre tier av Sylvi Listhaug. Passer analysene fra andre Europeiske land på norske forhold?
Abstract
Spørsmålet om populister tar over og bruker religion til sitt eget formål er et tema som i stor grad er aktuelt og interessant, og det har gjort seg gjeldene nå i den siste tiden blant annet i de Europeiske landene og i forbindelse med innvandring og nye kulturelle uttrykk fra omverdenen. Det har som metode her blitt gjort en sammenlignende analyse og utvalg av Sylvi Listhaugs bok Der andre tier, som er en ledende politiker i Fremskrittspartiet. Her forklarer hun hva hun tror på, og viser sitt syn på vår tids store stridsspørsmål, som innvandring, eldreomsorg, asyl, feminisme og ytringsfrihet.
Oppgaven er på bakgrunn av dette teoretisk, der dette er grunnlaget og materialet for analysen, og boken til Listhaug er data for oppgaven. Dette blir analysert blant annet i forhold til populistiske partier i Europa, og det blir her sett på om analysene fra andre Europeiske land passer på norske forhold og i hvilken grad det finnes fellestrekk som her er knyttet til målsetninger, metoder og felles holdninger i forhold til Norge.
Det framgår av analysene gjort av Sylvi Listhaug at hun står for en kristen- konservativ holdning der man ønsker å bygge samfunnet på kristne holdninger og verdier som hun ønsker å formidle til neste generasjon, og hevder å ha troverdighet når hun formidler sine synspunkter om verdier på disse forholdene. Hun formidler også at hun står for en streng innvandringspolitikk, og er opptatt av å hjelpe flyktninger der de kommer fra.
Når det gjelder de Europeiske landene er det særlig tre land i form av Ungarn, Polen og Italia som bruker religion for å styrke sin identitet og benytter religiøse symboler som en kulturell markør. De høyrepopulistiske partiene i de Europeiske landene bruker religiøse symboler for å nå sine politiske mål, samtidig som de forkaster viktige kristne kjerneverdier.