dc.description.abstract | I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan elever i videregående opplever to spesifikke holdninger som er kjerneverdier i vårt samfunn, nemlig respekt og toleranse. Dette er holdninger vi finner både i hverdagslivet og i skolens styringsdokumenter. Problemstillingen har vært: Hvordan opplever elever i yrkesfaglig og studiespesialiserende utdanning holdninger som respekt og toleranse? For å besvare problemstillingen ble det gjennomført semistrukturerte intervjuer med seks elever i tre ulike utdanningsprogram, deretter ble materialet fra intervjuundersøkelsen analysert ved bruk av teori om holdninger, identitet og dydsetikk. Begrepet fronesis, som skriver seg fra Aristoteles, ble så brukt for å knytte de ulike teoriene sammen.
Analysen viser at informantene i stor grad vektlegger det mellommenneskelige når de forteller hvordan de opplever respekt og toleranse. De to holdningene synes for elevene å være mer relasjonelle og knyttet til skolemiljøet enn til spesifikke fag. Dydsetikken kommer til syne når elevene reflekterer rundt hva som er riktig og passende å gjøre, ofte med den gylne middelveg som rettesnor. Når samvittigheten blir rettesnor, viser elevene at respekt og toleranse er en del av identiteten deres, de gjør det som i identitetsteori kalles sterke vurderinger. Analysen viser også at når elevene snakker om yrket de kunne tenke seg å utøve i framtiden, er fronesis et fruktbart begrep. Den praktiske klokskapen gjør elevene i stand til å forene erfaring og kunnskap til hverdagsviten. | nb_NO |